Om Robert Rollert

Karriären inom marknadsföring startade i januari 1985 då jag började som lärling på en reklambyrå i Sala med en dröm om att bli illustratör. Det fanns bara en liten hake – Jag kunde inte teckna.

Snart 35 år senare jobbar jag fortfarande inom marknadsföring, drömmen om att bli illustratör fick jag ge upp men jag har aldrig ångrat mitt val.

På min resa till där jag är idag som digitalstrateg och sociala medierexpert har jag jobbat med layout och originalframställning för trycksaker, framtagning av logotyper, produktion och montering av fordonsdekorer och skyltar, monterbyggen, sökmotoroptimering, sökomotorannonsering hemsidesutveckling och så mycket mer.

Jag har haft förmånen att hela livet få jobba med något jag verkligen älskar, det är få förunnat och jag känner mig tacksam att jag fått den möjligheten.


Under mina år som digitalstrateg och sociala medierexpert på Viva Media, en av Skandinaviens största digitala mediabyråer har jag haft förmånen av att ha en löpande och nära relation direkt med bl.a. Facebook/Instagram, LinkedIn, Snapchat och Google. Det har gett mig möjligheten att få kunskap och information direkt från de sociala medierna och har därmed sluppit förlita mig på andras åsikter, antaganden och tankar. Informationen har kommit direkt från källan.

Som coach och ledare för ett team med några av landets absolut bästa sociala medieexperter har jag direkt och indirekt erfarenhet av tusentals kampanjer i sociala medier för en uppsjö av olika branscher och målgrupper. Jag har också fått möjligheten att på egen hand bygga upp en sociala medieravdelning från grunden, något som gett en bred erfarenhet.

Här på hemsidan försöker jag dela med mig en del av vad jag lärt mig under alla år. En del är egna erfarenheter och annat är utifrån utbildningar.

Jag hoppas du finner mina artiklar intressanta och att de kan tillföra något i ditt arbete eller bara som släckare av kunskapstörst. Tveka inte att höra av dig till mig om du har frågor eller om du bara vill bolla något.

Några milstolpar i karriären

  • 1985 Hoppade av skolan i 9:e klass för att börja som lärling på Bild Idé, en reklambyrå i Sala.
  • 1986 Startade tillsammans med mina föräldrar familjeföretaget Skyltmakarna i Sala. Främsta fokus var på fordonsdekorering.
  • 1992 Övertog familjeföretaget och flyttade det till Västerås, nu med namnet Svenska Collage Reklam. Fortfarande mycket fordonsdekorer och skyltar men gled efterhand in mer och mer på formgivning och trycksaksproduktion.
  • 1995 Började med webbutveckling efter att jag läst boken ”HTML för dummies” och kom snabbt in på sökmotoroptimering innan det ens var ett begrepp.
  • 2009 Företaget lades ner och jag hamnade som marknadsansvarig på en konferensanläggning. Mycket fokus på digital markandsföring och sökotoroptimering.
  • 2011 började jag på allvar arbeta aktivt med marknadsföring på sociala medier på en byrå i Eskilstuna och då främst med Facebook.
  • 2013 Som ansvarig för digital marknadsföring och E-commerce på Sveriges största företag i klockbranschen insåg jag lönsamheten i sökmotorannonsering och fördjupade mig i det och insåg snabbt fördelarna med synergierna med SEO.
  • 2015 Började som Mediekoordinator på Viva Media, en av Skandinaviens största digitala mediebyråer. Ganska snart började jag som ansvarig för R&D på SEO för Key Account-kunder. Kort därefter växte ansvaret och jag blev Head of Paid Media samt medlem i företagets operativa ledningsgrupp. Byggde där upp avdelningarna Viva Social, Viva Display, (Trading desk:en som arbetar med Programmatic buying) och Viva Analyze som jobbar med insikt och UX.

    Ganska snart insåg jag att jag inte trivdes i ledande roll som till stor del var administrativ med stort personalansvar. Jag ville kavla upp ärmarna och jobba strategiskt och praktiskt. Fick då möjligheten att på egen hand bygga upp avdelningen och Viva Medias sätt att arbeta med sociala medier. Ett arbete som gjort Viva Media till en av Nordens främsta aktörer inom sociala medier.
  • 2020 Lämnar Viva Media för att återigen börja jobba mer kreativt, först som Marketing Manager på FormTrappan i Västerås, där blir det endast ett kort gästspel innan jag hoppar på nästa projekt.
  • 2020-05 Börjar som E-Commerce- och Marketing Manager i en start-up där vi ska dra igång ett helt nytt E-handelsprojekt från grunden. Mer information kommer inom kort.