Robert Rollert

Erfarenheter

Digitalstrateg & marknadsförare

Karriären startade som lärling på en reklambyrå i Sala 1985.

Sedan dess har jag hela livet fått arbeta med det jag älskar – Marknadsföring.

Digitalstrateg / Marknadsansvarig

CarWashPro Sweden AB, Eskilstuna

2020 – Nuvarande

CarWashPro är ett företag som bl.a. bygger och projekterar tvättgator för personbilar samt säljer kemikalier. Bolaget har även intressen, delägarskap och investeringar i flera andra bolag och projekt.

Som anställd i CarWashPro har jag producerat hemsidor, projekterat större hemsidesprojekt, arbetat med grafisk design, digital och social marknadsföring samt organiska sociala medier. Jag har även designat och producerat trycksaker och arbetat med e-postmarknadsföring

Vi har också åtagit oss marknadsföringsuppdrag åt andra externa uppdragsgivare vid flera tillfällen.

Det är ett otroligt fritt jobb där jag får ge utlopp för min kreativitet utan att behöva styras uppifrån. Att få möjligheten att själv vara med och utveckla verksamheter och kampanjer utan toppstyrning är väldigt tillfredsställande. Ett av de absolut mest tillfredsställande jobb jag haft.

OptiOne Motoroptimering

Ett av företagen som CarWashPro har intressen i är OptiOne Motoroptimering. Här har vi skapat en helt ny profil för företaget, streamlinat verksamheten och till och med bytt logotyp och namn.

Det har varit otroligt roligt att tillsammans med ägarna få vara med och ”skapa” ett helt nytt varumärke.

Några av mina uppgifter på CarWashPro

CarWashPro är en tidigare kund till mig. Jag har hjälpt ägaren till och från på min fritid som vid flera tillfällen försökt rekrytera mig. När han hörde att jag inte var nöjd med min nuvarande arbetssituation erbjöd han mig en tjänst jag inte kunde tacka nej till.

Jag har inte ångrat en sekund att jag gick till CarWashPro, det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det tidigare.

Marketing Manager

FormTrappan, Västerås

2020 – 2020 (4 mån)

FormTrappan renoverar trappor och då främst för konsumenter. De finns representerade över hela landet genom ett 30-tal samarbetspartners som mäter upp och monterar nya trappsteg.

Produktionen är helt automatiserad och sker i en modern fabrik i Rytterne utanför Västerås.

Även om jag bara var fyra månader på FormTrappan han jag åstadkomma en hel del. Hemsidan uppdaterades ordentligt med sökmotoroptimering, konverteringsoptimering och en rejält ökad användarupplevelse. Jag lade även in tydliga KPI:er på hemsidan så vi kunde börja arbeta mot mål istället för att bara försöka få in fler besökare.

Närvaron på sociala medier stärktes och jag tog även fram en sociala medierpolicy för alla lokala montörer.

Sökmotorannonseringen och annonseringen i sociala medier effektiviserades med tydliga mål och remarketing infördes. Företaget gick från att i princip helt och hållet arbetat med traditionell annonsering i print till att få en stark digital närvaro med tydligt uppsatta och mätbara målbilder.

Ett helt nytt backendsystem infördes vilket förbättrade och effektiviserade kommunikationen med såväl lokala montörer som kunder.

Innan jag slutade hjälpte jag till att upphandla tjänster för underhåll av hemsidan, sökmotoroptimering och annonsering från en lokal digital mediebyrå.

Några av mina arbetsuppgifter

Jag blev head huntad av ett rekryteringsföretag och lockades att börja som marknadsansvarig på FormTrappan. Jag lockades av bättre lön, förmåner och att slippa resa. På slutet var jag på resande fot halva min tid på Viva Media och ett tag kändes det som jag bodde på flygplatser och hotell.

Här var jag bara fyra månader. Tjänsten var inte alls som utlovad och Corona ruskade om rutinerna i företaget och marknaden rejält. Det var ett trevligt jobb och trevliga kollegor men inte vad jag förväntade mig. Jag valde därför efter diskussioner med ägaren att avsluta min provanställning för att söka en annan tjänst.

Digitalstrateg

Viva Media, Uppsala, Kalmar, Oslo

2015 – 2020

Viva Media är Nordens största digitala mediebyrå. Viva hjälper sina kunder med digital marknadsföring, SEO, SEM, Social, Display och framförallt medieplanering. Viva arbetar mycket nära de stora digitala jättarna som Google, Meta (Facebook/Instagram), Linkedin, Snapchat, Schibstedt och flera andra världsledande aktörer inom sociala medier och digital marknadsföring.

Rekryteringen

När min kontaktperson på Viva Media fick höra att jag skulle sluta på Nymans Ur ville hon ha mig till Viva som Medieplanerare. Jag hade tydligen varit en riktigt jobbig kund och kravställare med hög kompetens och höga förväntningar som utmanade dem som leverantör.

Samma dag blev jag uppringd av hennes chef och redan dagen efter var jag på anställningsintervju för rollen. Min intervjuare gav mig hemläxa. Jag skulle ta fram en medieplan för ett påhittat företag. Medieplanen skickades in redan dagen efter.

 Jag blev kallad till en andra intervju till chefen för deras Key Account-avdelning. Nu för en tjänst som Mediekoordinator på företagets Key Account-avdelning. Tydligen hade min medieplan varit riktigt bra och jag hade fått med synergier mellan olika medier som ingen annan arbetssökande tidigare tänkt på. Jag blev anställd direkt med orden Välkommen till Viva Media Robert, du har precis dubblat medelåldern i företaget. Med mina 46-år blev jag en av de äldsta i företaget.

Jag gjorde en snabb och spännande resa på Viva Media och hade flera betydande tjänster under åren.

Min resa på Viva Media

Efter bara några månader på Viva Media fick jag parallellt med mitt arbete som mediekoordinator hoppa in på Key Account SEO. Jag fick ansvaret för Research & Development då jag hade många idéer om hur vi kunde få bättre synergier mellan SEO och SEM. Ganska snart fick jag även egna uppdrag som projektledare på KAM SEO.

Efter ytterligare någon månad fick jag en plats i den operativa ledningsgruppen som endast bestod av ledningen och avdelningschefer. Jag propagerade bestämt för att vi kunde få mer synergier mellan våra olika kanaler och blev därför erbjuden tjänsten som Head of Mediaplanning

Head of Paid Media

Som ansvarig för medieplanerarna kunde jag implementera mina strategier i verksamheten. Ytterligare någon månad senare blev tjänsten som Head of SEM ledig och man beslöt sig för att slå ihop Medieplanering och SEM och jag var helt plötsligt Head of Paid Media som innefattade i princip alla våra grenar utom SEO, jag hade dock ett mycket nära samarbete med vår Head of SEO för att implementera synergierna mellan medievalen.

Som avdelningschef blev det mycket resande mellan våra kontor i Uppsala, Kalmar och Oslo. Med Uppsala som bas försökte jag vara på plats i Kalmar och Oslo minst ett par dagar varannan vecka.

Viva Display

Viva Media sålde en hel del programmatiska annonser som en del i mediemixen. Vi outsourcade dock det till en samarbetspartner. Jag fick då uppdraget att starta upp en ny avdelning, Viva Display. Vi startade vår egen trading desk och slöt egna avtal med SSD:er som t.ex. Schibstedt och andra ledande SSD och publicister.

Viva Social

Jag hade nu fått upp ögonen för Sociala Medier och började se möjligheterna att öka dess andel i våra kunders mediemix. Tyvärr hade vi ingen dedikerad avdelning för sociala medier. Stöd för organiska sociala medier sköttes av våra medieplanerare och våra SEM managers skötte paid social. Jag valde därför att även starta upp Viva Social. Jag rekryterade och utbildade i direkt samarbete med Facebook, Linkedin, Snapchat m.fl. ett gäng sociala media managers som helt fokuserade på sociala medier och hade det som spetskompetens.

Viva Analyze

Vi kände inom företaget att vi behövde bli bättre på analys. Varje avdelning analyserade och optimerade sina egna kampanjer och utfall. Vi behövde helt enkelt en avdelning som kunde samla allt under samma paraply och presentera kampanjresultat där synergierna mellan de olika medierna framgår tydligt.

Jag började skissa på Viva Analyze och rekryterade en person som skulle ansvara för tjänsten. Rekryteringen visade sig vara helt rätt, Viva Analyze växte snabbt och kom att innefatta även användarupplevelse och kundresa.

Head of Social Media

Efter drygt ett år som Head of Paid Media kände jag att jag var mer av en administratör än en marknadsförare. Med närmare halva personalstyrkan på nästan 100 personer under mig var jag mer av en personalchef. Hela dagarna bestod mer eller mindre av personalfrågor som utvecklingssamtal, förhandlingar, rekrytering och det värsta av allt, att behöva säga upp personal som inte levererade enligt önskemål.

På egen begäran fick jag nu släppa ansvaret som Head of Paid Media och blev istället Head of Social. Jag kunde nu helt och hållet fokusera. på att bygga upp vår sociala medieravdelning och ta oss till den absoluta toppen inom paid social i Sverige och Norge.

Föreläsningar och workshops

Samtidgt som jag ledde vårt tem av social media managers fick jag allt fler uppdrag som föreläsare och utbildare. Jag reste land och rike runt och höll föreläsningar om sociala medier och digital marknadsföring.

Uppdragsgivarna varierade och medan vissa event var öppna för allmänheten (Efter föranmälan) var andra helt och hållet för ett specifikt företag. Oftast var det ett företags marknadsavdelning som behövde förstärka sin kompetens inom digitala och/eller sociala medier.

Jag började även hålla workshops för företag. En workshop föregicks alltid av en analys av deras digitala och sociala närvaro och resultaten därav. Därefter gick jag under en dag igenom med kunden hur de kunde förbättra sina resultat, vilka KPI:er som är viktiga och hur de kan bättra på sin varumärkeskännedom.

Ofta gjorde jag även en Best Practice åt kunden. En digital publikation på 20-40 sidor som de kunde använda för att utbilda resten av personalen och även ha som uppslagsverk.

Några av mina arbetsuppgifter

Eftersom jag hade flera tjänster och ansvarsområden var arbetsuppgifterna många. Här presenterar jag några av de mest betydande uppgifterna.

När jag efter närmare 5 år slutade på Viva Media hade jag tagit Viva Social till ett av de ledande sociala medier-teamen i Sverige och Norge.

På Facebook/Meta var vi en av The Big Six” i Sverige och The Big Three” i Norge. Det är de mest framgångsrika aktörerna på Facebook/Meta som når bäst resultat för sina kunders räkning. ”The Big #” ligger långt före sina konkurrenter i respektive land gällande utfall av kampanjer.

Att Facebook dessutom valde att göra ett event tillsammans med oss på Viva Media, något de aldrig gjort med någon annan aktör i EMEA* är ett tecken på att vi lyckats bra med våra kunders kampanjer.

*EMEA =Europe, Middel East, Asia

Webbadministratör

Nymans Ur, Västerås/Stockholm

2013 – 2015

Nymans ur är det enskilt största företaget i Sverige i klockbranschen och då framförallt inom exklusiva klockor. Med tre butiker i Sverige, en hemsida och två webbshoppar säljer de varumärken som t.ex. Rolex, Audemars Piguet, Cartier, A. Lange & Sohne, Vacheron Constantin, Tudor, Breitling, Longines, IWC, Sjöö Sandström, Tag Heuer, Tissot Casio, Seiko, Certina och flera designermärken

Min roll

Som webmaster ansvarade jag för utvecklingen av deras E-handel samt företagets hemsidor: nymansur.com, krons.se och klockor.nu.

Nymans ur anställde mig då de ville göra en stor satsning på e-handel och då främst på klockor i det lägre segmentet via sin e-handel Klockor.NU.

Effektiviseringsprojekt

Ett av mina projekt var att slå samman databasen för de tre webbshopparna. Varje segment hade sin egen webbshop, Nymansur.com som hade de mest exklusiva klockorna, Krons.se som hade mellansegmentet och klockor.nu som sålde det billigare segmentet. Dock överlappades sortimeten mellan butikerna, Många varumärken och modeller såldes i två eller ibland i alla tre webbshopparna. Med fyra till åtta nya kollektioner per år och närmare 50.000 produkter i sortimentet innebar det väldigt mycket arbete att uppdatera alla tre webbshoppars produktdatabaser.

Eftersom alla tre sidorna precis byggts nya strax innan jag anställdes valde jag att göra en ny databas med produktflöde som försåg de tre sidorna med produkter. Nu hade tiden för uppdatering av produkter mer än halverats. Det innebar även att vi snabbare fick upp nya modeller och bort utgående modeller.

Några av mina arbetsuppgifter

Nya ägarförhållanden innebar ökad satsning på företagets premiummärken och avveckling av varumärken i det lägre segmentet. Man valde även att drastiskt minska e-handelssatsningen och fokusera på butiksförsäljning varför min roll blev överflödig och Klockor.NU lades ner strax efter jag slutade. Jag lyckades dock mer än dubbla försäljningen och öka vinstmarginalen på Klockor.NU under mina två år på företaget.

Den ökade vinstmarginalen bestod främst i minskade returer, fokus på varumärken med högre vinstmarginal och drastisk nedskärning på administrativt arbete med hjälp av automatisering av många uppgifter. Jag ökade även konverteringsgraden markant och lyfte alla tre hemsidorna till toppositioner på Google.

Webdesigner / Marknadsförare

PlusLiteTill, Eskilstuna

2012 – 2013

PlusLiteTill var en Startup som inriktade sig på webbutveckling, marknadsföring, skyltproduktion, fordonsdekorering och grafisk design. Ägaren var en tidigare kund som jag hade hjälpt honom under min fritid sedan jag lade ner mitt företag.

Han ville att vi tillsammans skulle starta en reklambyrå i Eskilstuna. Sedan jag lade ner min verksamhet kände han att han hade svårt att hitta en leverantör som kunde leverera kvalitativa produkter och tjänster och framförallt en som kunde leverera i tid. Jag var dock färdig med företagande och det slutade med att han anställde mig för att dra igång och driva verksamheten.

Några av mina arbetsuppgifter.

Tyvärr fanns inte marknadsunderlaget och konkurrensen var hård. Vi satsade helt och hållet på hög kvalitet och service, något majoriteten av företagen i Eskilstuna inte var beredda att betala för. De hade vant sig vid och föredrog tyvärr slit-och-släng.

Efter närmare två år, visserligen med positivt men inte med förväntat resultat valde vi att avveckla verksamheten då jag fått andra jobberbjudanden.

Marketing Manager

Schenströmska Herrgården, Ramnäs

2010 – 2012

Schenströmska Herrgården är en vacker konferens- och hotellanläggning i historisk miljö.

Jag hade utöver marknadsföringsrollen även mycket kontakt med våra gäster med evenemang, aktiviteter och guidade turer. 

Jag producerade en ny hemsida med integrerat bokningssystem, tog fram en grafisk profil och uppdaterade verksamhetens visuella kommunikation. Jag introducerade även digital och social marknadsföring då företaget tidigare endast arbetat med traditionell marknadsföring och annonsering.

Arbetsuppgifter

Under lågsäsong hjälpe jag även tillsammans med ägarna till med underhåll, restaurering och ombyggnation av t.ex. gästrum, badrum, konferens- och matsalar etc.

Det var ett intressant och omväxlande arbete med mycket kreativ frihet.

Schenströmska Herrgården

Under en dipp i konferensbranschen sades flera ur serveringspersonalen upp och jag erbjöds att börja servera en större del av tiden parallellt med mina uppgifter som marknadsansvarig. 

Tyvärr skulle det innebära mycket helg- kvälls- och nattarbete, något som inte passade in i min dåvarande privata situation. I samråd med ägarna valde jag då att tacka ja till ett annat erbjudande.

Markering & sales Manager

Cloud Competence, Eskilstuna

2010 – 2010

Jag fick jobb som ansvarig för marknadsföring och försäljning i en startup med inrikting på molnbaserade, lärarutbildade utbildningar.

Utbildningarna gällde framförallt Projektledning, Microsoft Office och grafiska applikationer som Adobe-sviten m.m. Företaget hade fokus på stat, kommun och större bolag.

Min främsta uppgift vara att sälja in utbildningarna genom att via tillhandahållna telefonlistor kontakta minst 40 företag per dag och erbjuda våra verksamhetsanpassade lärarledda onlineutbildningar.

Parallellt med försäljningsuppdraget byggde jag vår hemsida, skapade original för trycksaker och skapade utbildningsmaterial.

Arbetsuppgifter

Utbildning

Under denna period fick jag även möjligheten att utbilda mig till diplomerad projektledare. Kursen bestod av 80 timmar lärarledd utbildning och 80 tim självstudier samt praktiska övningar där vi arbetade med faktiska projekt.

Diplomerad projektledare
Diplomerad projektledare

Tyvärr verkade inte marknaden vara riktigt mogen för online-utbildningar. Ägarna som redan hade andra bolag kände dessutom att dessa krävde allt mer av deras uppmärksamhet och bestämde därför att lägga ner satsningen efter mindre än ett år.

Maskinoperatör / Marknadsförare

Mälardalens Vassklipp, Västerås

2009 – 2010

En släkting behövde hjälp med hemsida, marknadsföring och försäljning för ett nytt projekt och jag projektanställdes. Tyvärr slutade den anställde maskinoperatören bara någon månad efter att jag börjat i företaget och jag blev tillfrågad om jag kunde ta över den rollen tillfälligt.

Med en amfibiegående vassklippare klippte jag vassängar i sjö, våt- och sankmark. Det här var helt nytt för mig som arbetat med marknadsföring hela livet. Det var dock ett otroligt roligt arbete. Det här var en av de bästa somrarna någonsin.

Arbetsuppgifter

Amfibisk vassklippare

Tyvärr valde ägaren att sälja hela verksamheten. Jag valde att inte följa med då det inte kändes som något jag ville göra resten av livet. Jag har alltid brunnit för marknadsföring och det var det jag ville hålla på med.

Marknadsförare / Ägare

SignTime Sverige, Ramnäs

2004 – 2009

Verksamheten fortsatte i samma inriktning som tidigare men i mindre skala ett eget bolag jag startat för ett webbprojekt. Nu låg tonvikten av produktionen på trycksaksframställning, webbutveckling och produktion av mässmontrar och fordonsdekorer. Vi flyttade in i lokaler i Ramnäs, ett stenkast från Västerås.

Arbetsuppgifter

Sverige var fortfarande hårt drabbat av finanskrisen och affärerna gick trögt. 2009 skulle jag genomgå en större operation med lång konvalescens. Verksamheten lades ut till försäljning och ett muntligt avtal slöts med en köpare som tyvärr drog sig ur i sista stund. Jag valde därför att lägga ner hela verksamheten. 

Marknadsförare / Ägare

Lastbilstvätten i Västerås AB

1997 – 2008

Parallellt med Svenska Collage Reklam AB öppnade och drev jag en lastbilstvätt. Vi hyrde redan en lokal för att montera lastbils- och fordonsdekorer. Av en händelse var det en fullt utrustad lastbilstvätt.

När en av våra största kunder hörde att vi hade tillgång till en tvätt frågade de om vi inte kunde börja tvätta deras lastbilar då de hade problem med att hålla dem rena.

Efter en del övervägande anställde vi personal som hämtade lastbilar och släp hos kunden under kvällar och nätter, tvättade dem och körde tillbaka så de var rena och fina på morgonen när chaufförerna kom. ryktet spred sig att vi gjorde ett bra jobb. Kundstocken växte och över tid hade vi så mycket att göra att vi tvingades ha öppet även dagtid och körde två skift.

Efter ca: ett år ville kunden att vi även skulle tanka lastbilarna åt dem. Det ledde till att vi byggde en dieselautomatstation i Västerås i samarbete med Statoil, en station som kom att bli mycket populär med en försäljning på långt över 1 miljon liter diesel per år.

Nya regler

Nya regler för vattenförbrukning och reningsverk trädde i kraft 2008. Lokalen vi hyrde uppfyllde inte de nya kraven. Vi tänkte först bygga en ny, egen anläggning men kände efter moget övervägande att investeringen var för stor och de nya regelverket för luddigt. Vi valde därför att lägga ner verksamheten under 2008.

Marknadsförare /Ägare

Svenska Collage Reklam, Västerås

1992 – 2008

Med allt fler kunder i Västerås valde jag att öppna en filial i Västerås. Vi fick direkt ett gott samarbete med Arosfestivalen som skulle gå av stapeln 1993.

Som exklusiv leverantör av skyltar och banderoller till Arosfestivalen öppnades många dörrar. Vi fick stora lokala kunder som t.ex. RixFM, TV4, VLT, ABB och många fler. 1995 valde vi därför att lägga ner hela verksamheten i Sala och flytta över den till filialen i Västerås.

Vi producerade fortfarande mycket fordonsdekorer, skyltar och banderoller men det blev allt mer inrikting på print i och med Desktop Publishing. 1995 började jag även producera hemsidor efter att jag upptäckt HTML. 

Läs mer om hur jag kom in på webbutveckling under Webbutvecklaren.

Arbetsuppgifter

2008 drabbades vi hårt av den internationella finanskrisen som skapade en lågkonjunktur i både Sverige och resten av världen och blev försatta i konkurs.

Reklamare / Delägare

Collage Reklam, Sala

1990 – 1995

Efter några års samarbete med Sala Kaross valde de att starta en egen avdelning för tillverkning av fordonsdekor. Vi blev erbjudna en anställning men valde att gå vår egen väg. De flesta kunderna stannade kvar hos oss och vi flyttade in i nya lokaler med eget lastbilsgarage.

Produktionen började allt mer inriktas även på layout och produktion av trycksaker. Jag producerade logotyper och original för tryckning av Visitkort, brevpapper, kuvert, foldrar och broschyrer. 

Vi började producera allt fler fasadskyltar-och inomhusskyltar, butiksdekorer och banderoller och vi fick allt fler kunder i Västerås.

Vi bytte namn från Skyltmarkarna tll Collage Reklam då vår verksamhet nu innefattade betydligt mer än skyltprduktion.

Arbetsuppgifter

Dekoratör / Delägare

Skyltmkarna i Sala

1986 – 1990

BildIdé valde att skära ner sin skyltproduktion. Då föddes idén att starta en egen skyltfirma. Tillsammans med mina föräldrar startade vi då Skyltmarkarna i Sala, ett företag med fokus på skyltar och fordonsdekorer.

I Sala fanns även Sala Kaross som på den tiden var Sveriges största påbyggare för lastbilar. De behövde en ny samarbetspartner för dekoration av lastbilar. Således började vi tillverka och montera lastbilsdekorer på löpande band. Uppdragsgivarna var företag som ICA, KF (numera Coop), Dagab, Martin Olsson, Spendrups, Kyl och frysexpressen m.fl.

1988 skaffade vi som tredje företag i landet en datorskärare. Innan dess hade all produktion skett för hand med overhead-projektor, linjal, panna och skalpell. Datorskäraren gjorde att vi kunde öka produktionstakten flerfaldigt.

1990 blev jag som en av de första och den allra yngsta i Sverige utsedd till Dekormästare av 3M.

Arbetsuppgifter

Lärling

BildIdé, Sala

1985 – 1986

Sommarlovet efter 8:e klass i grundskolan flyttade familjen till Italien. När vi kom hem i december samma år valde jag att inte gå tillbaka till skolan.

Med siktet inställt på att bli illustratör tjatade jag till mig en lärlingsplats på reklambyrån BildIdé i Sala. Jag fick börja med att producera original för tryckning, det här var tiden innan datorerna så allt jobb skedde manuellt. 

Det blev mycket slavande i mörkrummet med repromaskinen, gnugga rubriker, och sätta texter i fotosättaren.

Efter ett år började jag vara allt mer i skyltverkstaden då den som var ansvarig för den tog tjänstledigt ett år. Min far som på den tiden var freelance-fotograf hoppade även han in och hjälpte till i skyltverkstaden.

Det var en väldigt lärorik tid. Som lärling fick man göra allt, även tråkiga uppgifter som springa ärenden, klippa gräs, skotta snö, sanda och hjälpa till där det behövdes. Men framförallt hade jag fantastiska kollegor som verkligen tog mig till sig och lärde mig vad de kunde.

Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du användning av cookies enligt integritetspolicyn.   Läs mer