Robert Rollert

Marknadsföraren

Digitalstrateg & marknadsförare

Jag har haft förmånen att arbeta med marknadsföring hela livet. Redan som barn var det reklam jag ville arbeta med och har alltid fascinerats av branschen. 

Jag har en bred kompetens inom marknadsföring och har arbetat med det mesta från skyltframställning till digital marknadsföring från starten 1985. Det är min övertygelse att mina kunskaper om traditionell marknadsföring är en tillgång i dagens digitala samhälle. Att förstå hur marknadsföring fungerar i grunden, hur man påverkar månniskors undermedvetna för att nå resultat med sina kampanjer,

Det jag märkt, ofta hos unga, digitala marknadsförare är att de är duktiga på de digitala plattformarna, de är duktiga implementera och analysera men de har ingen eller låg kompetens om marknadsföringens grunder. Alltför ofta ser man kampanjer, både i digitala och traditionella medier där man glömt ta på sig kundglasögonen, man fokuserar på vad man vet och vill nå ut med och glömmer därför vad kunden har för kunskap om ens produkter och tjänster eller vad som verkligen tillför mervärde för kunden.

En sofistikerad marknadsförare är någon som förstår de fundamentala oförändrade principerna i marknadsföring men har självförtroende nog att applicera dessa principer på nya tekniker och plattformar.

Någon sa en gång – I’m a master of all trades, an expert of none! och jag känner igen mig lite i det citatet. Jag har en bred kompetens och framförallt inom digital marknadsföring kan jag mäta mig med de flesta. Däremot kan jag inte mäta mig med t.ex. en webdesigner som skapar hemsidor hela dagarna. Jag kan heller inte jämföra mig med en professionell fotograf, copywriter eller grafisk designer. Jag kan dock och har tillämpat grunderna för detta i många år. Som beställare, kravställare och/eller projektledare är jag en ovärderlig resurs genom min breda kompetens. Bredden gör även att jag kan få synergierna mellan alla 

Några av mina kompetenser

Anekdot

Jag såg en gång en annons i en lokal tiding där ett företag marknadsförde ny utrustning. I annonsen stod det:

”Vi har nu fått hem vår AccuVac 2000. Boka tid redan idag!”

I annonsen fanns en bild på en slamsugningsbil samt kontaktuppgifter.

Jag förstår att företaget är stolta över sin nya utrustning som jag. p.g.a. av min erfarenhet från branschen med tunga fordon visste var en av de absolut bästa slamsugarna i världen.

Kunden däremot vet inte vad en AccuVac 2000 är. Den som behöver ha en trekammarbrunn, fett- eller oljeavskiljare tömd struntar blankt i vilken utrustning som används så länge jobbet blir utfört. Nackdelen med annonsen är dessutom att den som behöver företagets tjänster inte ens förstår att företaget har den utrustning som behövs för att hjälpa dem. Annonsen är med andra ord helt bortkastad.

De hade helt enkelt varit bättre med en annons där det stod. ”Tömning av trakammarbrunnar, fett- och oljeavskiljare. Vi har kompetensen och utrustningen för att du ska bli nöjd” Eller liknande.

Kontentan av historien är att man måste talltid ta på sig kundglasögonen och att man aldrig kan förutsätta att andra vet vad man tänker på. Man måste även fokusera på kundnyttan

Fotnot! Slamsugarens namn har ändrats till ett påhittat för att inte peka finger på något specifikt företag.

Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du användning av cookies enligt integritetspolicyn.   Läs mer