Rätt målgrupp framför stor

Dela artikeln:

Rätt målgrupp framför stor

Det talas fortfarande mycket om räckvidd och impressions även i digitala medier, personligen tycker jag det känns lite förlegat. Tror det i mångt och mycket är en kvarleva från traditionella medier där man alltid talade om upplagor och antal läsare.

Det är bara att gå tillbaka till sig själv. Om man t.ex. bor i hus får man tidningar i överflöd hem i brevlådan. Jag vet inte hur det är med Er andra men hemma hos mig går den typen av tidningar allt som oftast rakt ner i pappersåtervinningen. Det närmaste öppnande av tidningen är när jag tar av plastomslaget för att lägga det i plaståtervinningen, man vill ju inte vara en miljöbov.

Eftersom jag själv arbetar på en mediebyrå får jag ofta samtal och information från den typen av medier och alla talar endast om antal exemplar. Handlar det om husägare har de t.o.m. räknat ut att varje hushåll i snitt har ett visst antal vuxna personer och förutsätter att dessa läser just deras tidning i viss utsträckning.

Bara för att jag bor i ett hus betyder det inte att jag har samma intresse som alla andra husägare. Själv skulle jag för mitt liv aldrig investera i t.ex. växthus, trekammarbrunn eller värmepump, detta p.g.a. att jag är ointresserad av odling och för att jag är uppkopplad mot kommunens avlopp och centralvärmesystem.

Tänk-om

Vi måste börja tänka i andra termer, inte i hur många vi når ut utan snarare vem vi når. Vem som just nu kan vara intresserad av vad jag har att erbjuda. Vi pratar m.a.o. om rätt person vid rätt tillfälle. Vi måste djupdyka i data, ha koll på beteenden, geografi, demografi och varje unik individs intresse. Det här kan vi idag, naturligtvis inte till 100% men med relativt stor exakthet kan vi med lite research nå individer som har ett kundvärde. Vi kan också med rätt kampanjuppbyggnad fånga personer i olika stadier i den berömda försäljningstratten. Väcka intresse, fånga upp de som redan har ett visst intresse för att bygga relation och slutligen fånga in de som står där med plånboken i handen.

Megafonmetoder

Det finns även de som tillämpar “megafonmetoder” och kallar det för “sin metod” och ger metoden ett slagkraftigt namn. Man gör helt enkelt ett inlägg i ett socialt medie för kunds räkning, infogar säljande copy och bild. Därefter gör man i kommentarsfältet ett påstående som man vet kommer att uppröra en känd medieprofil och taggar den i kommentaren. Ofta leder detta till att den taggade personen svarar på inlägget som får stor spridning i den personens nätverk. Man kallar sedan detta för viral spridning. Frågan är bara om man når rätt målgrupp? Man måste också fråga sig om ett inlägg med en ofta irriterad ordväxling som följd ger en positiv bild av det ursprungliga budskapet. Visst man har kanske nått ut till tiotusentals personer utan att lägga pengar på sponsring men har man nått rätt målgrupp ur ett geografiskt, demografiskt och intressebaserat perspektiv… Skulle inte tro det.

Jag känner självklart till det gamla uttrycket att all marknadsföring är bra marknadsföring men frågan är hur bra den är på en skala?

Vi har idag mängder av data som bara ligger och väntar på att någon ska plocka upp den, strukturera, analysera och slutligen raffinera den till en lönsam affär. Se till att nyttja den datan för att få bättre affärer.

Hitta rätt målgrupp

Vi fick uppdraget att på sociala medier finna personer som skulle vara intresserade av att anlita löpande hemstädning i våra tre storstadsregioner. Vid en första tanke är det lätt att gå in och rikta marknadsföringen mot personer som visat intresse för just hemstädning men där tror jag man skjuter utanför målet. Förmodligen är det så att de som är beredda att betala för hemstädning visar mycket lite intresse för just det, man vill helst slippa det helt och hållet. Då måste man börja tänka utanför ramarna.

Såhär tänker jag:

Vem kan tänkas vara intresserad av detta? Förmodligen någon med god ekonomi men vad brukar de har för intressen? Vid en snabb sökning har många av dom intressen som konst, teater, och har ett beteende där man reser ofta internationellt och uppskattar fine wine and dining etc. Det här är en relativt stor målgrupp som måste förfinas.

Väldigt många är intresserade av konst och teater men den största andelen av dessa har inte ekonomisk möjlighet att anlita hemstädning. Då lägger vi till ytterligare kriterier. De som ingår i första målgruppen måste också vara intresserade av; finansiell rådgivning, skatteplanering, investering samt aktier och fonder etc. Nu har vi förmodligen sållat bort de som inte har en slant över varje månad för att investera i sig själv eller för framtiden.

Nu kan man naturligtvis tänka att varför inte gå på den andra målgruppen direkt. Faktum är att väldigt många visar intresse för finansiell rådgivning, skatteplanering, investeringar och aktier, framförallt de som arbetar med ekonomi inom t.ex. bank, revision, bokföring etc. och det är inte säkert att alla de har en inkomst som är tillräckligt bra för att anlita hemstäd på löpande basis.

Nu påstår jag inte att en banktjänsteman inte har råd att anlita hemstädning men vi vill ju nå den absolut bästa målgruppen som med största möjliga sannolikhet har ekonomisk möjlighet att anlita dessa tjänster.

Med denna selektering hittar vi i Stockholm, Göteborg och Malmö 52 000 personer som vi kan börja bearbeta. 52 000 personer som förmodligen har en mycket god ekonomi. Om vi bara hade gått på första eller andra målgruppen eller för all del intresset hemstädning hade vi hittat över en miljon och att försöka hitta rätt i den djungeln kommer bara innebära att endast en liten procent av alla kommer vara potentiella kunder.

Om vi riktar in oss på vår specifika målgrupp kan vi ha riktade budskap, börja med att bygga medvetenhet för att sedan gå över till övervägande och slutligen konvertering genom hög frekvens och selektering även inom den målgruppen. Vi slipper m.a.o. betala för visningar med låg relevans och får därmed högre relevansresultat, högre CTR och fler visningar för pengarna i rätt målgrupp. Ett gott slutresultat m.a.o.

Sedan måste vi naturligtvis ha rätt material i form av bild, video och copy och framförallt rätt erbjudande men det är nästa fråga.

Dela artikeln:

Relaterade artiklar

Kampanjtaggar

Mark Zuckerberg, Facebooks grundare och VD har gått ut med att det nu blir svårare för företag och medier att

Läs mer

Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du användning av cookies enligt integritetspolicyn.   Läs mer