Lyssnar Facebook på oss?

Lyssnar Facebook på oss?

Allt oftare får jag frågan om Facebook i hemlighet lyssnar på sina användare via telefonens mikrofon. Svaret är självklart NEJ, absolut inte. Jag kommer nu förklara varför de inte gör det men också varför det kan uppfattas så.

Lyssnar Facebook på mig?

Jag höll en föreläsning om sociala medier för ett tag sedan. I pausen kom en åskådare fram till mig och ställde frågan om Facebook lyssnar. Den här kvinnan var helt övertygad om att så var fallet. 

Skrämmande träffsäkerhet

Hon berättade att hon för en tid sedan varit på krogen med en vän. Vännen tipsade om en drink baserad på en specifik spritsort och en populär energidryck. De hade talat om den och vännen hade bjudit henne på drinken. På väg hem senare den kvällen hade hon scrollat igenom sitt Facebookflöde och såg en annons om den aktuella spritsorten. Dagen efter hade hon även fått se annonser med energidrycken. Hon var helt övertygad om att hon aldrig tidigare sett innehåll från dessa varumärken på sociala medier tidigare.

Jag tror vi alla varit med om något liknande. Det finns dock en fullt naturlig förklaring som är betydligt mer sannolik än att Facebook lyssnar på oss: Relevans! Mer om det senare.

Anledningen till att Facebook INTE lyssnar på dig.

Först och främst. Du har säkert någon gång råkat ut för at någon fick-ringt dig …i så fall, hörde du vad den personen sa? I de allra flesta fall är det bara en massa mummel, skrapningar och oljud. Hur ska någon kunna få något vettigt ur det.

En annan anledning är att det skulle krävas en otrolig datorkraft och bandbredd att processa denna information. Facebook har 2,4 miljarder användare och om de ska lyssna på och analysera vad alla säger

Relevans

Hur kommer det sig då att kvinnan uppfattat det som att Facebook faktiskt lyssnat på henne? Förmodligen har innehåll från de aktuella varumärkena passerat i hennes flöde flera gånger tidigare. Att hon inte sett dom beror helt enkelt på att de då inte haft någon relevans för henne. Nu däremot när dessa varumärken är relevanta ser hon plötsligt dom och får en känsla av att vara övervakad.

Vi utsätts dagligen för tusentals budskap och varumärken. Det börjar redan när vi vaknar, det kanske står Philips på väckarklockan vi tittar på innan vi masat oss ur sängen, på kaffebryggaren, micron, kylskåpet finns ytterligare varumärken och logotyper. Radion står kanske på när du äter frukost med reklam var 15:e minut och morgontidningen är fylld med annonser. I toalettskåpet finns 10-tals varumärken som passerar din blick. På väg till jobbet ser du reklam på busshållplatsen, under promenaden ser du bilar av olika varumärken och modeller, flera med reklam på. Utöver detta finns stortavlor, skärmar och skyltar överallt i vår omgivning. 

På jobbet har dina kollegor kläder med kända logotyper och på din arbetsplats finns datorer, skärmar, telefoner, kontorsprodukter. Kort sagt utsätts du för tusentals varumärken och budskap varje dag men eftersom de inte är relevanta kopplar hjärnan bort dom, det är vad den är programmerad att göra. Den ska endast fokusera på sådant som är av relevans för dig just för stunden.

Det är inte magi,
det är artificiell intelligens

Du kan läsa mer om relevans i min artikel: Relevans är A & O för att lyckas

Artificiell intelligens

Det finns även en annan förklaring – algoritmen har utfört sin magi. Om du själv befunnit dig på samma nattklubb som kvinnan i exemplet ovan och kanske rent av är vän till henne så är sannolikheten stor att flödet i dina sociala medier fylls med samma varumärken. 

Kvinnans vän gillar verkligen den här drinken. När Bartendern ställt fram drinkarna på bardisken tar hon en bild som hon publicerar på Facebook eller Instagram. För att förstärka budskapet hashtaggar hon spritsorten och energidrycken (något som säkert flera andra besökare också gjort).

Algoritmen uppfattar det nu som att det finns en relevans mellan kvinnan, vännen och dessa varumärken. Eftersom ni även befinner er i en miljö som dessa varumärken är förknippade med så är helt plötsligt relevansen stor. Algoritmen känner även av att du själv, kvinnan och hennes vän är på samma plats vid samma tillfälle eftersom ni alla har platstjänster aktiverade i telefonerna, då är sannolikheten ännu högre att dessa varumärken är relevanta för er alla. Eftersom du är vän med denna kvinna så kommer algoritmen att testa om även du är intresserad av dessa varumärken och eftersom kvinnan som är din vän nyss berättat om den skrämmande upplevelsen att Facebook lyssnat på henne så kommer du också att se annonsen nästa gång den passerar i ditt flöde.Det är inte magi, det är relevans och artificiell intelligens.

Vad kan vi lära oss av det här?

När du skapar innehåll för sociala medier måste bild eller video direkt tilltala den du riktar dig till. Mottagaren kommer inte leta efter budskapet eller läsa ditt inlägg om inte din bild eller video fångat uppmärksamheten omedelbart. Detta oavsett i vilket läge den tänkta mottagaren befinner sig i. Jag säger inte att det är lätt men det är enda möjligheten att lyckas.

Du hittar även denna artikel på min Linkedinprofil »

Share this Post

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*