Boosta inlägg gratis

Boosta inlägg gratis

Jag har skrivit ett inlägg tidigare i detta ämne under rubriken “Sluta jaga gilla” men vill förtydliga det lite. Det är dock värt att lyfta igen och vem vill inte boosta inlägg gratis. Sociala medier i allmänhet och Facebookfamiljens algoritmer i synnerhet tittar mycket på relevans. Om få personer interagerar med ditt inlägg uppfattar algoritmen det som ointressant. Det resulterar i färre visningar i flöden. Om däremot en större andel interagerar kommer algoritmen uppfatta det intressant och därmed boosta inlägget gratis.

Algoritmernas huvuduppgift är att skapa bästa möjliga användarupplevelse för användarna. Den kommer därför nu att försöka finna tvillingar (lookalikes) till de som redan interagerat.

Vad är en interaktion?

Många fokuserar väldigt mycket på att få gilla, delningar och kommentarer och visst är det viktiga interaktioner. Det många däremot glömmer eller inte vet är att även en faktisk visning är en interaktion. En interaktion innebär att någon stannat upp och tittat på ditt inlägg och kanske klickat upp en bild eller bläddrat i en karusell. Tiden som behövs för att det ska klassas som en visning är dock individuell. Yngre personer behöver oftast bara bråkdelen av en sekund på sig för att förstå om ett inlägg är intressant eller inte. Hen har kanske ett beteende där hen normalt interagerar under 2 sekunder och då klassas det som en interaktion för den personen. 

Det många glömmer är att även en visning är en interaktion

Äldre personer däremot behöver oftast mer tid för att hinna uppfatta om det är värt att stanna upp och titta. Detta kan bero på saker som sämre syn eller långsammare uppfattningsförmåga. Den här personen kanske behöver 1 sekund på varje inlägg för att fastslå om det är intressant eller inte. När hen väl stannar upp så gör man det kanske i snitt under 5 sekunder. Då är det 5 sekunder som är en interaktion för visning för denna person.

Boosta inlägg gratis

Ett bra sätt att öka sina inläggs räckvidd är därför att få många interaktioner. För företag/föreningar är det därför viktigt att personalen förstår hur viktigt det är att stanna upp och titta på inläggen. Ännu bättre är det såklart om man gillar, delar kommenterar eller klickar på inlägget. Kanske t.o.m. bläddrar i en karusell eller klickar på länken. Om man klickar förutsätter det att man stannar kvar på och scrollar igenom sidan en stund. Gör man inte det blir det en avvisning vilket får negativ inverkan eftersom inlägget då anses ge en låg användarupplevelse. Om man inte kan eller vill stanna kvar på sidan i åtminstone en eller en halv minut så är det bättre att inte klicka på länken alls.

Var försiktig

Personligen tycker jag inte man kan tvinga personal eller medlemmar i t.ex. en förening att interagera med sina inlägg. Jag tycker däremot att det är helt OK att uppmuntra till det. Förklara också varför man vill det och vad det får för verkan. I slutänden kommer en ökad räckvidd ge en ökad varumärkeskännedom och bättre lönsamhet för företaget. Det gör också att det blir bättre för personalen eller medlemmar i en förening. Ökade intäkter leder oftast till ökade investeringar i t.ex. befintlig personal eller genom att anställa fler.

Fler av mina artiklar på Vivabloggen »

Share this Post

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*