Ta hand om besökarna

Dela artikeln:

Ta hand om besökarna

Tänk dig in i följande scenario: En butiksägare vill öka försäljningen i butiken och locka nya kunder. Man tänker sig en rejäl satsning – tar fram ett bra erbjudande, bokar en helsida i lokaltidningen och ber reklambyrån ta fram en snygg, professionell annons.

Dagen innan annonsen ska publiceras är fotografen sedan länge klar med annonsbilderna, men då renoveras butiken så att inredningen inte alls matchar bilderna i annonsen.

Man ber personalen stanna hemma, plockar ner de flesta varorna från hyllan, placerar kassan i ett undanskymt hörn bakom en hylla med produkter som inte alls matchar butikens övriga sortiment. Därtill vägrar man ta emot kontanter utan endast ett specifikt kort där kunden måste lämna ifrån sig en massa personuppgifter i ett krångligt förtryckt formulär för att få betala – alltmedan butiksägaren gömmer sig på lagret efter att ha ställt upp dörrarna på vid gavel.

Jag tror att de flesta kan hålla med om att den här butiksägaren helt tappat koncepten och bör se sig om efter en annan syssla.

Hjälp besökaren hitta vad den söker

Tyvärr är beteendet ovan väldigt vanligt när det kommer till digital marknadsföring. Som Social Media Manager blir jag ofta ombedd att göra kampanjer för kunder som inte alls tänkt på hur de i sin tur ska ta emot sina kunder. Det är ingen svår match att skapa snygga effektfulla annonskampanjer och driva relevant trafik till en hemsida, men alltför ofta stannar det där och besökaren inte hittar det de söker efter – eller ens begriper hur de ska gå tillväga.

Det är vad som sker när hemsidan är inte tydlig med vad man vill att kunden ska göra, när landningssidan inte alls matchar annonsen varken i text eller bild och det är svårt att hitta köpknappar eller till kassan för betalning och utcheckning. Det finns inga KPI:er på hemsidan (Key Point Insertions = Mätpunkter).

Tänk på helheten

Vid sådana här tillfällen brukar jag komma med råd som att jag t.ex. vill ha andra bilder som matchar de på hemsidan. Jag vill ändra annonsens eller hemsidans rubrik så de matchar varandra och produkten som annonseras ut, vill jag lyfta fram och se till att erbjudandet framgår tydligt. Jag kan be kunden flytta upp köpknappen och göra den tydligare, bättra på produkten/produkternas beskrivning och placera knappen för kassan synligt på sidan och kanske t.o.m. se över betalningsalternativen.

Hur kunderna bemöts på hemsidan är helt avgörande för resultatet av en kampanj. Kunden kommer inte att leta sig fram till produkter, erbjudanden eller kassan. Det behöver vara ett smidigt flöde, kännas tryggt och gå snabbt. Skillnaden på konverteringsgraden kan ökas mångfalt och vi har flera gånger sett exempel på ökningar i konverteringsgrad med hundratals procent.

Det är m.a.o. inte bara för att vara bökig som vi Social Media Managers ber Er göra uppdateringar av hemsida och material, det är för Er egen vinnings skull. Jag vill också poängtera att detta gäller inte bara för kampanjer i sociala medier – det här gäller vid alla typer av digital marknadsföring.

Dela artikeln:

Relaterade artiklar

Sluta jaga gilla

På sociala medier i allmänhet och på Facebook i synnerhet är det enligt min mening alldeles för mycket fokus på

Läs mer

Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du användning av cookies enligt integritetspolicyn.   Läs mer