6 tips på mobilanpassat innehåll

Dela artikeln:

6 tips på mobilanpassat innehåll

På sociala medier är det innehållet som regerar och video ger överlägset bäst resultat. Här är sex grundläggande tips på hur du skapar vinnande material för sociala medier på mobilen.

1. Varumärket

Visa upp ditt varumärke tidigt och ofta. De första sekunderna är avgörande, få med ditt varumärke och huvudbudskapet inom de tre första sekunderna. Budskapet ska ha en tydlig fokuspunkt och vara lätt att förstå även om jag inte känner till ert varumärke eller produkter sedan tidigare.

2. Uppmärksamhet

Ta chansen att fånga uppmärksamheten hos målgruppen. Användarna sveper snabbt genom sitt flöde så du måste göra ett omedelbart och starkt intryck. Man konsumerar generellt innehållet drygt 40% snabbare i flödet på mobilen än på desktop.

3. Format

Folk håller mobilen vertikalt 98% av tiden. Ha detta i åtanken när du skapar ditt material. I flödet fungerar formatet 4:5 bäst och för stories ska det vara 9:16. Undvik helst liggande 16:9 formatet som är vanligt på t.ex. YouTube.

4. Ljud

Designa för visning utan ljud men en bra upplevelse med ljud. Se till att budskapet är visuellt talande så det framkommer även utan ljud.Även om de flesta ser inlägg i flödet utan ljud så har 60% ludet påslaget i t.ex. Instagram Stories. Se till att det blir en bra upplevelse.

5. Balans mellan tid och budskap

Det krävs en annan approach för storytelling för mobilen. Försök kort och gott att hitta den perfekta balansen mellan tid och budskap. Gör dina videor så långa som de behöver vara men så korta som möjligt. Annonser under 15 sekunder fungerar bäst i flödet och de stories-annonser som ger bäst resultat är oftast under 10 sekunder långa. Tänk också på att innehåll som är mellan 10-15 sekunder också fungerar på flest placeringar.

6. Lek

Annonser med ett överraskningsmoment går bäst. Lämna därför komfortzonen och experimentera mer. Det kan kännas obekvämt eller lite skrämmande att vara lekfull och använda sig av kraftfulla designelement men ökar oftast annonsens effektivitet. Låt kreativiteten flöda, testa, analysera och revidera.

Dela artikeln:

Relaterade artiklar

Kampanjtaggar

Mark Zuckerberg, Facebooks grundare och VD har gått ut med att det nu blir svårare för företag och medier att

Läs mer

Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du användning av cookies enligt integritetspolicyn.   Läs mer