Vårda dina kunder med organiskt innehåll på sociala medier

Dela artikeln:

Vårda dina kunder med organiskt innehåll på sociala medier

Allt för ofta vill företag att deras sociala mediebyrå tar hand om deras sociala medier och då inte bara den betalda delen med kampanjer och hjälp med strategi.

I de flesta fall vill man köpa in tjänster som publicering av organiskt innehåll på sociala medier, svara på kommentarer och meddelanden etc. Invändningen de flesta har till att inte sköta detta själva är oftast densamma. –Vi hinner inte!

Svarar du i telefonen när den ringer?

Problemet är att man inte ser sina sociala medier som en möjlighet utan en belastning. När företagare säger – Jag hinner inte svara på meddelanden eller kommentarer, brukar jag oftast kontra med – Svarar du i telefon när det ringer? Svaret är självklart – JA!

Vad är skillnaden?

Tyvärr inser man inte att för varje direktmeddelande via Messenger eller Instagram eller kommentarer på inlägg har man en möjlighet att knyta kontakt. En möjlighet att bygga relation och slutligen få in en affär. En person som skickar ett meddelande förväntar sig ett svar likväl som den personen förväntar sig att du svara när hen ringer eller skickar ett e-postmeddelande.

Landets företagare måste börja inse att varje form av interaktion är att betrakta som ett lead och en möjlighet att skapa en framtida kund.

Organiskt innehåll på sociala medier

Sociala medier är så mycket mer än kampanjer för att sälja produkter, eller tjänster. Det är ett företags ansikte utåt. 83% av Internetanvändarna i Sverige använder sig av sociala medier, 65% gör det dessutom dagligen. I snitt lägger vi 0,5-1 timme/dag på sociala medier och den grupp som lägger mest tid där är de mellan 35-50 år. En köpstark grupp med många beslutsfattare. I första hand är det organiskt innehåll på era sociala medier de vill interagera med.

83% av Internetanvändarna i Sverige är aktiva på sociala medier, 65% är det dessutom dagligen


Din sociala medieplattform är därför en oanad möjlighet att börja bygga relation med potentiella kunder. Bjud in bakom kulisserna, visa människorna bakom företaget eller produkten och skapa mervärde.

En sociala mediebyrå, oavsett hur duktiga dom verkar eller påstår sig vara kommer aldrig kunna förmedla ditt företags värdegrund, kunskap om produkter och tjänster och framförallt inte bygga relation eller CLV (Customer Lifetime Value)

Organiskt innehåll på sociala medier för ökad CLV

Idag är varumärkeslojaliteten lägre än någonsin. Vi vänder oss till den leverantör som kan leverera snabbast och till bäst pris just för stunden… såvida det inte finns en relation. Min Morfar körde Volvo, det gjorde han hela livet. Förmodligen valde han inte sin första bil utifrån märke, modell eller särskilda specifikationer. Han köpte helt enkelt den bil han hade råd med. Nästa bil blev också en Volvo, och nästa, och nästa osv. Förr var lojaliteten för ett varumärke betydligt större men så är det inte idag. Delvis beror det på företagarna själva. numer när man sålt en produkt släpper man kunden direkt och springer på nästa. Det finns oftast ingen plan för att vårda relationen.

Sociala medier är perfekt för att bygga CLV och vårda relationer. Förse dina befintliga kunder med tips, råd kunskap och det mervärde de förtjänar. Då är sannolikheten stor att de kommer tillbaka till dig nästa gång det är dags för en affär. Inte nog med det, om Ni har en relation så kommer med största sannolikhet din kund även rekommendera dig till andra personer i sin omgivning. Idag sker det inte bara vid fikabordet eller kaffeautomaten. Idag delar man innehåll som man tycker är värt att dela, då är det inte bara närmsta familjen eller vänkretsen som nås utan i princip alla i den personens vänskapskrets, även flyktiga bekanta.

Börja ta sociala medier på allvar

Det är i allra högsta grad hög tid att börja ta sina sociala medier på allvar. Svara snabbt på meddelanden, kommentarer och inlägg. Börja se varje form av interaktion som ett lead och publicera innehåll som främst är till för att tillföra mervärde för målgruppen framför ett säljande budskap. Det är flerfaldigt bättre att publicera innehåll som folk vill dela än att skapa tävlingar som kräver att man delar innehåll för att få delta. Då bygger du upp en följarskara som följer dig för att de vill och för att de känner att de får något. Man får inte bara en Like för att någon vill ha något gratis.

”Det kommer ta tid och det måste det få göra”

Organiskt innehåll på sociala medier tar tid

Inget sker dock över en natt. Bara för att man gör några enstaka värdegrundande inlägg kommer inte din följarskara växa explosionsartat, du kommer inte se en omedelbar ökning av ordrar eller samtal. Det kommer ta tid och det måste det få göra. Precis som det tar tid att bygga upp ett företag. Man måste bygga upp ett förtroende, efter en tid kommer följarskaran börja öka så smått, så även ordrar och samtal och därmed intäkterna. Utvecklingen är sedan exponentiell, en rekommenderar dig till två dessa två rekommenderar dig till fyra som rekommenderar dig till 8, 16, 32, 64, 128, 256, 1024, 2048 osv. Men som sagt, det kommer ta tid och det måste det få lov att göra.

Skapa en sociala mediestrategi som bygger på att tillföra målgruppen ett mervärde och en omtanke även efter ett köp så kommer du sakta men säkert bygga en solid grund att stå på. En grund byggd av förtroende, mervärde, relationer och varumärkeslojalitet.

Vad ska jag då med byrån till?

En sociala medierbyrå ska sköta era betalda kampanjer, det är vad de gör (eller bör göra) bäst. De ska hjälpa till med råd och stöd för att bygga strategi, hjälpa till att välja taktik, inspirera och analysera. Kort sagt finnas där för dig att luta dig mot, någon att vända sig till när du kört fast. Du kommer aldrig bli lika bra som en sociala medierexpert på att köra betalda kampanjer, bygga målgrupper och välja målsättningar precis som de aldrig kommer vara lika bra på att representera ditt företag som du är. Var och en ska helt enkelt göra det den är bäst på.


Läs gärna 6 tips för kontakt på Instagram för mer konkreta tips på hur du kan och bör kommunicera på Instagram. Du hittar även denna artikel och flera andra på min Linkedinprofil »

Dela artikeln:

Relaterade artiklar

5 tips för displaykampanjer

Bannerannonsering, räckvidd, programmatisk – allt ryms inom display. Det är en gren inom digital marknadsföring som ständigt utvecklas, blir alltmer träffsäker

Läs mer

Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du användning av cookies enligt integritetspolicyn.   Läs mer