Sökmotoroptimering i grunden

Dela artikeln:

Sökmotoroptimering i grunden

I denna artikel försöker jag beskriva grunderna inom SEO, d.v.s. sökmotoroptimering på ett enkelt sätt. Jag fokuserar främst på enklare åtgärder och tillämpningar som du själv kan implementera.

Det här är inte på något vis en komplett guide till perfekt sökmotoroptimering. Se det snarare som en grund för er som aldrig hållit på med SEO eller precis börjat med det. Du kanske står i startgroparna för att bygga en webbplats eller vill sätta dig mer in i SEO för att bli en bättre kravställare.

Om du däremot följer tipsen i denna guide har du kommit en väldigt lång bit på väg. Tänk också på att de flesta webbyråer är relativt dåliga på SEO. Om du vill ha professionell hjälp med sökmotoroptimering bör du anlita en specialist på SEO.

Då det är ganska mycket text och en omfattande artikel så det är mycket läsning. Hoppas du kommer få glädje av den och hör gärna av dig med egna erfarenheter, frågor eller utfall.

Uppdateringar

Artikeln är skriven direkt ur huvudet. Jag kommer sannolikt komplettera artikeln över tid vartefter jag kommer på saker jag kan ha missat. Dessa kompletteringar kommer inte markeras eller annonseras på något vis.

Lycka till med din sökmotoroptimering!

Innehåll, Sökmotoroptimering i grunden

Här kan du hoppa direkt till olika avsnitt i texterna.

Sökmotoroptimera mera

Grundstenarna

SBA – Sök- och beteendeanalys

MAS – Marknadsanpassad sidstruktur

Copy, skriva för webben

Länkar

Lokal förankring

Bilder

Sidhuvud och sidfot

Menyer

Analysera

Lansering

Sökmotoroptimera mera!

Sökmotoroptimering blir allt viktigare. Dels ökar konkurrensen, idag har i princip alla företag en hemsida samtidigt inser allt fler vikten av sökmotoroptimering. Resultatet blir att om man inte hänger med får man sämre placeringar i sökmotorerna, detta leder till sämre lönsamhet. 

En hel del av sökmotoroptimering handlar om rent tekniska lösningar men väldigt mycket kan man göra själv med enkla medel. Oavsett om du tänkt sökmotoroptimera din webbplats själv eller låta en byrå göra det är det bra att ha en förståelse för grunderna, en bra beställare kan kravställa mer vilket innebär bättre resultat.

Börja med sökmotoroptimering

Tänk på att sökmotoroptimeringen börjar redan innan du börjar bygga din webbplats. Att göra det i efterhand kommer innebära en hel del extraarbete och sannolikt resultera i sämre resultat.

Grundstenarna inom sökmotoroptimering

Det finns några viktiga grundstenar inom sökmotoroptimering för att din sida ska kunna placera sig väl på sökmotorernas resultatsidor.

Hastighet

En sida får inte ta för lång tid att ladda. Se till att bilder inte är större eller tyngre än de behöver vara och använd bildformat som bibehåller kvaliteten men ändå håller ner filstorleken.

Om du kan och vill är det bra att komprimera script, ta bort onödig kod och se till att funktioner, script och kod bara aktivera på de sidor där de är nödvändiga. Ofta läggs t.ex. kod för ett kontaktformulär in i webbplatsen huvudkod och laddas på alla sidor trots att formuläret kanske bara finns på enstaka sidor.

På en större webbplats handlar det om mycket onödig kod som ska laddas på varje sida.

Tänk också på att animeringar och rörelseeffekter kräver mycket kod. Undvik om möjligt detta även om det kan vara trevligt för ögat och besökaren. Här måste man göra en avvägning av vad som är viktigast, upplevelsen eller goda placeringar.

Säkerhet

Webbplatsen måste ha ett s.k. SSL-certifikat. Sidor som har HTTPS och ett litet hänglås i början av webbadressen har ett sådant certifikat. HTTPS är samma sak som HTTP, men skillnaden är att HTTPS anger att webbläsaren ska kryptera den data som överförs från en webbsida. Ditt webbhotell bör kunna bistå med information eller hjälp att skaffa ett SSL-certifikat.

Responsivitet

Webbplatsen måste vara responsiv, d.v.s. fungera lika bra på mobila enheter som på desktop. Vi talar om Mobile first, närmare bestämt att man i första hand bygger sin webbplats för att fungera väl och se bra ut på mobila enheter. De flesta webbplatser har idag betydligt mer trafik från mobila enheter, texter, bilder och design ska därför se lika bra ut i en smartphone.

Transparens

Ha kontaktuppgifter med på webbplatsen. Ha även tydliga användarvillkor, cookieinformation och integritetspolicy lättillgängligt. Google värdesätter att besökaren kan känna sig trygg.

Om du t.ex. har en E-handel är det en fördel att exponera t.ex. telefonnummer och/eller e-postadress tydligt i sidans huvud. Det ger extra trygghet och kommer ha en positiv inverkan på konverteringsgraden.

På samma sätt har tydliga köpvillkor och en lättförståelig returpolicy som är lätt att hitta en positiv inverkan på konverteringsgraden.

URL

En webbplats behöver ha en adress. I Sverige väger en .se-domän betydligt tyngre än andra toppdomäner då Google i första hand helst visar lokala resultat. Inget säger så mycket om att en webbplats är svensk som en .se-domän. Se även till att din URL (webbplatsadress) överensstämmer med ditt företagsnamn eller tjänst/produkt. 

Var noga när du väljer domännamn. Om du startar upp en ny verksamhet och håller på med att välja namn. Se till att det finns en ledig .se-domän för företagsnamnet eller produkten/tjänsten. Många väljer, i de fall .se-domänen är upptagen att välja en .com, .nu eller annan toppdomän. Riskerna med det är flera.

Om du har en .com-domän och en potentiell kund av gammal vana, eller av att hen förutsätter att du har en .se-domän, istället skriver dinurl.se och hamnar hos konkurrenten är det en mindre katastrof. I bästa fall är det inte en konkurrent och då blir den potentiella kunden bara förvirrad. 

Tänk därför ett extra varv när du väljer namn på företaget eller en produkt/tjänst.

SBA – Sök- och beteendeanalys

Börja alltid med en sök- och beteendeanalys. Vad har du för typ av produkter eller tjänster att erbjuda? Ta reda på hur mycket sökningar det görs på dina sökord och framförallt vilka ord din målgrupp använder. Det här är grunden för sökmotoroptimeringen.

Exempel på sökmotoroptimering

Jag hjälpte tidigare ett företag som bl.a. sålde handtruckar. Handtruckar var deras absolut viktigaste och mest sålda produkter. Det visade sig dock att folk inte sökte på handtruck när de ville ha en sådan. De använde ordet pallyft.

Kunden förklarade att en pallyftare är något helt annat än en handtruck och att de som använde det ordet då använde fel ord för produkten.

Min fråga till kunden var då: – Vill ni sälja fler handtruckar?
Svaret blev: – Ja!
– Då måste vi kalla dem för pallyft.

Vi ändrade rubriken för produkten, fick med ordet pallyft i beskrivning och texter. Vi passade även på i texten att utbilda kunden genom att få dem att förstå att det verkligen heter handtruck.

Resultatet blev i vilket fall att försäljningen av palltruckar sköt i höjden. Helt enkelt för att vi valde att kalla produkten för det kunderna, visserligen felaktigt, trodde att det hette. 

I exemplet ovan ser man varför det är så viktigt att göra en sök- och beteendeanalys. Vi kan där även få fram synonymer och relaterade ord eller. fraser för produkten eller tjänsten.

Enkelt sätt att göra en sök- och beteendeanalys

Ett enkelt sätt att göra en sök- och beteendeanalys är att helt enkelt söka efter din produkt eller tjänst på Google. Kolla i sökresultaten vilka ord som dyker upp. Längst upp på sökresultatssidan kan du se hur många resultat som finns för ordet eller frasen. 

Om man bläddrar ner lite i sökresultaten visas även Relaterade sökningar och Fler frågor att ställa (se bilder nedan). Här kan man få lite tips om vad andra som sökt efter samma sak har använt för ord eller fraser. Försök utröna vilket ord som är mest relaterat till din produkt eller tjänst.

Man kan även använda Google Ads för att få en överblick över hur många sökningar som görs på specifika ord eller fraser. 

  1. Gå till ads.google.com och skapa ett konto, det är gratis.
  2. Klicka dig fram till Verktyg > Planering > Sökordsplaneraren1.
  3. Börja med att Upptäcka nya sökord1
    1. Ange ditt tänkta sökord. Nu kan du se hur många sökningar som görs varje månad på ditt sökord. Google presenterar sedan ett antal alternativa ord eller fraser under sökordsförslag. Kolla dessa ord, gör sökningar på dem och försök utröna ifall något av dem är bättre än det du först tänkt dig.
    2. Använd prognosverktyget för att få information om sökvolymer över tid för att se om intresset för ditt sökord ökat eller minskat över tid.
  4. Skriv in dina sökord i en lista, t.ex. i ett kalkylark, skriv även in antalet sökningar så du får en överblick.

Det finns självklart professionella verktyg för att göra sökordsanalyser och sökmotoroptimering, nackdelen är att de är relativt dyra. Om du använder dig av en webbyrå som håller på med sökmotoroptimering eller SEO-byrå har de sannolikt dessa verktyg och bör kunna bistå med underlag för din SBA.


Google sökresultatsida. Antal sökresultat. Grunderna i sökmotoroptimering.
Google sökresultatsida. Antal sökresultat.

Google sökresultatsida. Fler frågor att ställa. Grunderna i sökmotoroptimering.
Google sökresultatsida. Fler frågor att ställa.

Google sökresultatsida. Relaterade sökningar. Grunderna i sökmotoroptimering.
Google sökresultatsida. Relaterade sökningar.

MAS – Marknadsanpassad sidstruktur

Prioritera

Du måste nu börja prioritera. Sökmotoroptimering handlar mycket om vilka produkter eller tjänster är viktigast för dig? Ingen kan vara bäst på allt, förmodligen är ditt företag bättre och mer konkurrenskraftigt på vissa av era produkter och tjänster än andra.

Välj ut de allra viktigaste. Försök hålla dig till några få, ju färre desto bättre. Det här betyder inte att vi helt kommer att utesluta övriga produkter och tjänster utan snarare om att lyfta fram de där ni är bäst eller tjänar mest.

Prioritet handlar om relevans

Google försöker utröna vad en webbplats och därmed ett företag prioriterar mest. Om man har alla produkter/tjänster på en och samma sida blir relevansen låg. Detsamma gäller för om man har alla produkter/tjänster på samma nivå.

När du besöker en webbplats hamnar man oftast på landningssidan, den så kallade hemsidan. Den har oftast adressen: dinurl.se.
Allt annat hamnar per automatik i nivå 2 eller lägre, t.ex. dinurl.se/produkter

I detta fall hamnar produktsidan på nivå 2. Oftast lägger man nu produkterna under produkter, url:en ser då ut som följer: dinurl.se/produkter/produkt1, dinurl.se/produkter/produkt2 o.s.v.

Produkterna ligger nu på nivå 3. Det är ett tydligt sätt att visa för Google att produkterna inte har så stor prioritet för er, ni har ju självmant valt att peta ner dem på nivå 3. Det är här era prioriterade produkter kommer in i matchen. Se till att placera era mest prioriterade produkter eller tjänster på nivå 2. dinurl.se/produkt1, dinurl.se/produkt2.

Genom att göra på detta vis lyfter ni fram era produkter. Visa även upp era prioriterade produkter/tjänster på förstasidan och länka till dem därifrån. Ni har nu tydligt visat vad er webbplats handlar om.

Resterande produkter ligger nu på nivå 3 eller ännu lägre, försök prioritera produkter eller tjänster för att lyfta dem som är viktigast för er och flytta ner mindre viktiga produkter. Många e-handelsplatser har en funktion som visar tillbehör till huvudprodukten, ofta är det tillbehör som endast fungerar ihop med en specifik produkt. Se till att flytta ner de produkterna på lägr nivåer. Överväg t.o.m. om de ens ska indexeras av sökmotorerna. Sökmotoroptimering kan även handla om vad som inte bör indexeras.

Webbplatskarta förenklar sökmotoroptimeringen

Skapa nu en webbplatskarta. Skissa upp på ett papper eller lägg in det i ett kalkylark så ni har en tydlig struktur. Den kartan är ett ovärderligt hjälpmedel för er webbyrå eller er själva när webbplatsen ska börja byggas.

Nivå 1. Här finns bara landningssidan/hemsidan

Nivå 2. Här bör ni ha: Tjänster, Om oss, Kontakt och era prioriterade produkter/tjänster

Nivå 3. T.ex. mer om oss, ni kanske vill presentera er personal eller ert företags historia. På denna nivå finns även de produkter/tjänster som är viktiga men inte prioriterade.

Nivå 4. Här placeras produkter/tjänster som är mindre viktiga. Dokument för nedladdning eller övrig information.

Tydligt fokus för effektivare sökmotoroptimering

Bestäm redan i webbplatskartan vad varje enskild sida ska ha för fokusord. En sida bör bara ha ett fokusord. Om orden är relaterade till varandra eller synonymer är det okej att ha fler. När du sätter upp fokusordet för en sida, lägg även in de vanligaste synonymerna och eventuella long tails. Synonymerna kan du hitta i Google Ads förslag på sökord, vid en vanlig sökning under Relaterade sökningar och Fler frågor att ställa.

Intern länkning

Genom att länka till olika sidor eller produkter/tjänster internt kan ni stärka deras prioritet. Som tidigare nämnts kan ni länka till era prioriterade produkter/tjänster från förstasidan. 

Presentera dem även långt upp på produktsidan och länka till dom även från andra produkt-/tjänstsidor. Ni visar nu tydligt för Google att ni prioriterar dessa produkter/tjänster och då kommer även Google att göra det. 

Lägg även in interna och externa länkar i MAS:en/webbplatskartan.

MAS, Marknadsanpassad sidstruktur. Grunden för sökmotoroptimering.
Exempel på en webbplatskarta och MAS. Klicka på bilden för att se den större och zooma i den.

Copy, skriva för webben

Nu är det dags att skriva texter till webbplatsen. Återigen kommer MAS:en väl till hands. Varje sida har ett fokusord, synonym eller fras (long tail). Se till att få med ordet/frasen i sudrubriken. Man märker upp rubriker i steg efter hur viktiga de är. <h1> (Heading 1) är viktigast, därefter kommer <h2>, <h3> o.s.v.

Tidigare gick Google endast på markeringarna i kodningen men sedan ett antal år värderar Google rubriker efter hur fonten ser ut, är t.ex. <h2> större, kraftigare, tidigare placerad och mer framträdande än en sidas <h1> kommer Google klassa den mest framträdande som den viktigaste. Det är däremot bra att dela in rubrikerna så man vet när man skriver vilka som har högst prioritet.

Exempel

Vi kan återgå till tidigare exempel med handtruckarna.

Vi har redan konstaterat att pallyft är ordet vi ska använda. Då bör Pallyft <h1> vara med i huvudrubriken på sidan. Se också till att få med ordet pallyft eller i böjd form som t.ex. pallyftare i första stycket.
Ordet bör även förekomma i original eller böjd form i underrubriker <h2> och i texter på sidan. Se även till att få in synonymer i texterna och eventuellt i underrubrikerna.
I detta fall skulle jag även se till att få med handtruck i underrubriker och texter i både infinitiv och böjd form.

Fånga besökaren

En viktig aspekt för goda placeringar är att besökaren stannar kvar på webbplatsen. Längre besök ger högre placeringar. Det är också bra om besökaren besöker fler sidor.

Se därför till att direkt fånga besökaren med en tydlig rubrik, en ingress och inledande text som omedelbart gör att besökaren förstår att hen hamnat rätt.

Sökmotoroptimering kräver tydliga underrubriker

När du skriver för webben bör du ha korta stycken, underrubriker och framhäva vissa ord och meningar. Det är betydligt svårare att läsa på skärm än i tryck så se till att besökaren lätt kan navigera i texten och skumma igenom texten efter det hen söker efter. Undvik därför även långa/breda textrader och särskilt marginaljusterad text som gör det svårt att navigera i texten och få flyt i läsningen.

Det är även viktigt att få med fokusordet för sidan i underrubriker <h2> och <h3> och framförallt i huvudrubriken <h1>. Helst ska också fokusordet komma först i sidans huvudrubrik. Du bör även ha fokusordet med i första stycket på sidan, det gör att besökaren vet att hen hamnat rätt. Sökmotorerna uppskattar tydlighet.

Upprepa fokusordet för effektivare sökmotoroptimering

Som du ser på den här sidan har jag ordet sökmotoroptimering med ofta, faktum är att det finns med drygt 20 gånger på denna sida. Det visar tydligt för både besökaren och sökmotorerna vad sidan handlar om. Jag har även fått med ordet sökmotoroptimering i både huvudrubrik, underrubriker och i förstärkt (fet eller kursiv) text. Ibland kan det vara svårt att få med fokusordet och det kan kännas lite krystat men det ger resultat.

Ett exempel är underrubriken för föregående stycke, det hade egentligen räckt med underrubriken, Upprepa fokusordet men genom att lägga till fokusordet för denna sida som är sökmotoroptimering har jag förstärkt dess närvaro på sidan.

Dela gärna upp texterna i fält som gör att det känns mindre “mastigt” och komplettera gärna med bilder, illustrationer eller symboler som förstärker budskapet. Ett sätt är att ha övergripande information på en sida och låta besökaren klicka sig vidare till nästa sida för mer ingående information om dina viktigast produkter/tjänster. Fler besökta sidor och längre vistelse ger högre poäng.

Du kan även länka till mer ingående förklaringar på webbplatsen som förstärker vad sidan handlar om.

Duplicate content har negativ inverkan på sökmotoroptimering

Google gillar inte duplicerat innehåll. Du kan med andra ord inte bara kopiera och klistra in text eller produktinformation från en annan webbplats. När Google upptäcker att samma text finns på två sidor kommer den som har tillkommit senast och eller har lägre page rank att få minuspoäng.

Det är osannolikt att det får negativ inverkan för den ursprungliga webbplatsen men om det över tid visar sig att kopian får mer relevant trafik och en högre page rank kan den ursprungliga webbplatsen påverkas negativt. Google premierar unikt innehåll så gör dig inte björntjänsten att ta genvägen med inklistrade texter från andra webbplatser.

Kom ihåg att sökmotoroptimering handlar mycket om unikt innehåll.

Produktbeskrivningar

Om du t.ex. har en produkt och hämtar produkttexten från din leverantörs hemsida är det bra om du skriver om den. Ändra några ord eller meningar här och där. Kasta om stycken, lägg till rubriker, lägg till och ta bort information. Det kan verka besvärligt och tidskrävande men faktum är att det lönar sig i längden.

Idag finns många s.k. dropship-butiker. En E-handelsplats som endast säljer andras produkter. Oftast kopplar man bara ett flöde till sin egen E-handel från en leverantör och produkterna presenteras i din webbshop. Problemet är bara att alla dessa e-handelsplatser har samma bilder med samma bildinformation, samma produktrubrik och beskrivning. Man blir helt enkelt bara en i mängden. Ta dig därför tid att skriva egna beskrivningar. Justera rubriker och skapa egen bilddata.

Övergångsord för bättre sökmotoroptimering

Använd gärna övergångsord när du skriver. Det gör både texten enklare att läsa samt att sökmotorerna får lättare att se sammanhanget i texterna. Du hittar en lista på övergånsord i min artikel: Övergångsord för SEO

TIPS!

Jag brukar alltid skriva texter till webbplatser i ett ordbehandlingsprogram. Jag ser även till att alla texter är klara innan jag börjar med att bygga webbplatsen. Genom att använda en ordbehandlare får man en bättre överblick, förslag på grammatik och rättning vid ev. felstavning. Det ger också en uppfattning om hur mycket text det blir på varje sida och man kan då anpassa webbplatsen och sidornas layout efter textmängd.

Se till att rubriker, underrubriker och bilder finns med i ditt manus så förenklas arbetet enormt när du väl sätter igång.

Länkar

Inlänkning

För att höja din page rank behöver du få länkar från andra sidor. Det är dock viktigt att sidorna som länkar till dig själva har en god page rank och är relevanta med ditt innehåll. Om du t.ex. säljer handtruckar hjälper en länk från den lokala cocker spanielklubben föga. 

Försök istället inleda s.k. länksamarbeten med bloggar eller leverantörer i din bransch. Ofta talar man om länkbyten och det är okej så länge man inte kommer överens om att bara länka till varandra. Om du länkar till en webbplats och den bara länkar tillbaka till din så slår de ut varandra.

Då är det kanske bättre att en leverantör som stärker din relevans länkar till dig. Du i din tur länkar till en annan webbplats som leverantören har eller till tredje part som i sin tur länkar tillbaka till din leverantör. Man kan inte bygga sin inlänkning helt på sådana cirkulära länkningar, det upptäcker Google snart och straffar alla med sämre placeringar men man kan göra det i undantagsfall.

Länkfarmar

Undvik s.k. länkfarmar. Det är sidor som mot betalning erbjuder sig att länka till din webbplats. Ofta erbjuder de sig att skriva en text eller blogginlägg om din produkt/tjänst och sedan länka till dig. Google lär sig snabbt känna igen dessa länkfarmar som ofta har autogenererad text med dålig översättning. Ofta ligger de under en domän/webbplats som länkar till massor av sidor i alla tänkbara ämnen. Att försöka lura Google går inte, det finns inga genvägar till bra sökmotoroptimering.

Interna länkar

Det är även viktigt med interna länkar. Som tidigare nämnt kan det stärka vissa produkter/tjänster eller höja prioriteringen för specifika sidor man vill lyfta. 

Utlänkning

Även länkar ut från webbplatsen kan stärka dess tillhörighet. Det brukar generellt inte öka page rank:en men det kan förtydliga t.ex. branschtillhörighet eller geografisk position.

Lokal förankring

Google presenterar helst lokala sökresultat. För företag som erbjuder sina produkter/tjänster över hela landet eller över ett stort geografiskt område är det svårt att konkurrera med lokala företag.

Ett sätt att stärka sin lokala närvaro är att lägga upp lokala Google My Business-konton. Skapa sedan lokala sidor där ortnamn och tjänst tydligt framträder. Se till att även lägga upp alla ev. lokala kontor/butiker i Google Maps och länka till dessa platser från sidan.

optione.se har vi lagt upp en sida för varje lokal verkstad. Huvudtjänsten och ortnamnet finns tydligt med på varje sida. Lokal kontaktinformation med adress och länk till platsen på Google Maps finns med. På så sätt har vi lyckats väldigt bra med positioneringen även lokalt.

Bilder

En webbplats behöver bilder. Se till att bilderna har ett filnamn som matchar innehållet på sidan den ska presenteras, detta oavsett om det är en toppbild, produkt- eller tjänstebild. Lägg även in en s.k. alt-text i bilden som beskriver den. I många lösningar för att bygga webbplatser kan man även lägga in bildtext och beskrivning av bilden. Även om den texten inte presenteras på sidan så finns den i bildens information som Google och andra sökmotorer läser. Sökmotoroptimering handlar mycket om att få sökmotorerna att förstå att du vill skapa en trevlig upplevelse för besökaren.

Se till att bilderna inte är för stora och tar för lång tid att ladda. Google gillar verkligen inte sidor som tar för lång tid på sig att ladda. När din hemsida är publicerad kan du testa den med Googles PageSpeed Insights.

Bildformat

Personligen använder jag bilder i formatet WebP i allt större utsträckning. Det är ett bildformat som precis som JPEG/JPG och GIF är framtaget för webben. Fördelen med WebP är att det komprimerar bilderna upp till 30% mer än JPEG medan de samtidigt bibehåller en hög kvalitet. Nackdelen är att vissa äldre webbläsare som t.ex. Edge 12-17 och Firefox 2-64 m.fl. inte kan visa WebP-bilder. WebP är dessutom helt framtaget för webbplatser och är mindre bra som digitala bilder, där finns bättre format.

Om du vet med dig att du kanske har en äldre målgrupp som inte alltid har de nyaste webbläsarna på sina enheter bör du kanske undvika WebP. Jag har däremot gjort analyser via bl.a. Google Analytics där jag kan se vilka webbläsare mina besökare använder och ser att mindre än 1 procent använder webbläsare som inte stöder WebP. Det här är en avvägning varje företag/person måste avgöra.

GIF gör sig bäst för illustrationer och är inte bästa formatet för foton.

Sidhuvud och sidfot

Alla webbplatser bör ha ett sidhuvud samt en sidfot, även kallade Header och Footer, som är enhetliga över hela webbplatsen.

Sidhuvudet bör innehålla företagets logotyp, en huvudmeny (se Meny nedan) samt ev. språkval. Om man har en E-handel kan man med fördel även lägga in länkar till köp- och returpolicy samt kontaktuppgifter i sidhuvudet. Försök hålla sidhuvudet rent och snyggt. Ha gärna med företagets primära och ev. sekundära färg. 

Det är en fördel om sidhuvudet kan vara statiskt, d.v.s. att den hela tiden ligger kvar i toppen även när man scrollar ner på sidan. Många s.k. page builders har funktioner för detta. Om Sidhuvudet är stort och tar upp en stor plats kan man ofta krympa det när besökaren scrollar på sidan.

Sidfot

Sidfoten bör precis som sidhuvudet ha företagets logotyp, kontaktuppgifter och gärna en sekundär meny. Sidfoten kan gärna ta sin plats, det är i slutet av sidan och stör inget annat. Se bara till att fokusera på viktiga uppgifter och håll den precis som sidhuvudet ren och snygg.

404-sida

Skapa en 404-sida, d.v.s. en sida där man landar om en länk är bruten eller om någon anger en fel url. Länka t.ex. till förstasidan eller en annan sida du vill lägga fokus på. Om du t.ex. driver en blogg kan det vara bra att länka till arkivsidan där alla dina blogginlägg finns.

Menyer

Bestäm omfattningen av huvudmenyn och eventuella sekundära menyer. Det är vanligt att man t.ex. har en sekundär meny sidfoten på en webbplats. Menyn lägger du in i webbplatskartan. Google sätter även värde på vad som prioriteras i menyerna. Självklart väger huvudmenyn tyngst och det som ligger synligt hela tiden har självklart högst prioritet. I menyn kan man sedan ha undermenyer i flera steg. Jag brukar undvika undvika att få mer än en nivå extra som undermeny men om en webbplats är omfattande kan det behövas fler nivåer.

Mitt förslag på menyobjekt du bör ha med på Nivå 1:

HEM | PRODUKTER | TJÄNSTER | OM FÖRETAGET | KONTAKT

Det kan vara både svårt med plats och se rörigt ut om man har för mycket i huvudmenyns nivå 1 men här måste du själv avgöra vad som är prioriterat. Om du vet att era besökare ofta kommer leta efter t.ex. nedladdningsbara dokument eller support kan det vara läge att ha det i huvudmenyns nivå 1. Sökmotoroptimering handlar om att det ska vara lättnavigerat för besökaren.

Analysera

En webbplats blir aldrig klar. Det är när den lanseras som arbetet påbörjas. Se till att implementera Google Analytics på sidan. Då kan man följa besökarnas rörelsemönser på sidan, se vart de kommer från och om man lägger in mål även se i vilken utsträckning målen uppfylls.

Genom att analysera besökarnas beteenden kan man optimera hemsidan. Lyfta sådant som besökarna verkar missa. Minska ner sådant som verkar uppta för stor uppmärksamhet. Lägg gärna lite tid på att lära dig Google Analytics. Även om du lejer ut tjänster för sökmotoroptimering och digital marknadsföring kan du bli en bättre kravställare om du själv kan analysera utfallet av deras arbete.

Om man arbetar med Meta, d.v.s. Facebook och/eller Instagram och WhatsApp bör man även installera Meta-pixeln. I Meta Business kan du skapa en pixel och därigenom spåra trafik mellan dina Meta-konton och webbplatsen. Detsamma finns även för t.ex. Tiktok, Snapchat och flera andra sociala medier.

Jag brukar även alltid installera Google Tag Manager. Det gör det möjligt att bl.a. implementera spårning på webbplatsen utan att behöva gå in i källkoden. 

Lansering

När du lanserar din webbplats finns en hel del att göra. Först behöver man registrera domänen på Google Search Console. Där kan man direkt be Google indexera sidan och man kommer få en massa information om sidans prestanda, ev. brutna länkar och mycket mer.

Testa, testa, testa!

Innan lansering bör även allt testas. Titta på webbplatsens alla sidor på desktop, i mobil och på surfplatta. Testa även på både Apple- och Android-enheter i olika storlekar och upplösningar, liggande och stående.

Testa också alla interna och externa länkar, funktioner och ev. formulär. Be kollegor, vänner och bekanta att besöka sidan och komma med feedback. En webbplats är oftast komplex och genom att ha en testpanel kommer du snabbare hitta eventuella brister för de finns där, jag lovar dig.

Ett verktyg jag själv använder i WordPress är Yoast SEO, en enkel plugin som ger dig en snabb överblick över ditt SEO-arbete. Den kostar en liten slant men jag tycker den är helt klart prisvärd. Yoast ger en snabb överblick och ger tips på vad du bör fokusera på. Kom ihåg att Yoast inte är ett magiskt verktyg som löser alla dina problem men personligen tycker jag det är en bra hjälpreda.

Yoast SEO

Det finns även mängder av verktyg som kan hjälpa till med sökmotoroptimering, tyvärr är de flesta relativt kostsamma men det kan onekligen löna sig Bra positioner i de organiska sökresultaten ger fler affärer och fler klick i Google Ads.

Lycka till med din sökmotoroptimering

Hoppas du haft glädje av informationen. Det här är bara de absolut enklaste grunderna inom SEO och man kan fördjupa sig hur mycket som helst i sökmotoroptimering. Tänk bara på att allt har en logik och om man alltid tänker på att i första hand skapa bästa möjliga upplevelse för besökaren kommer väldigt mycket av sig självt.

Förklaringar

1 Sökvägen och/eller produktens namn kan komma att ändras efter att denna artikel publicerats.
Tillbaka till Sök- & beteendeanalys

Dela artikeln:

Relaterade artiklar

Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du användning av cookies enligt integritetspolicyn.   Läs mer