Fota och filma för sociala medier

Dela artikeln:

Fota och filma för sociala medier

I dagens marknadsföringsmix ska man synas på en oändlig uppsjö av plattformar och medier. Det ställer ofta till det när man ska ta fram passande material men om man tänker till en extra gång redan när man fotar eller filmar så behöver det inte bli så krångligt.

Tänk till en extra gång när du ska fota och filma för sociala medier så har du mer material att arbeta med. Att synas i många kanaler i dagens mediemix ställer ofta till det när man ska ta fram passande material. Det behöver dock inte vara så krångligt.

Många olika format i sociala medier

I flödet på Facebook och Instagram bör man ha proportionerna 4:5, d.v.s. lätt stående eller som minst 1:1, kvadratiskt. Att ha liggande material försämrar i de allra flesta fall utfallet av kampanjerna radikalt. Stories, det snabbast växande digitala formatet kräver 9:16 stående. På YouTube däremot får man bäst resultat med det traditionella liggande 16:9-formatet.

Många gånger krånglar detta till det under film och fototillfällen och kräver oftast flera tagningar. Genom att planera scenen och ta ett steg bakåt kan man få material som sedan kan klippas till rätt proportioner.

Tänk på att fotografera eller filma med högsta möjliga upplösning så materialet håller för att beskäras och panoreringar.

Det är självklart enklare med foto än med film. Man kan dock panorera i materialet om man t.ex. har en person som kommer in från ena sidan och vandrar över till den andra.

Viktiga proportioner att fota och filma i för sociala medier

De proportioner man bör ta fram när man fotar och filmar för digitala- och sociala medierkampanjer i prioriterad ordning:

  • 4:5
  • 9:16
  • 16:9
  • 1:1
  • Super wide

Kan du bara ta fram ett format och ska köra både sociala medier och YouTube rekommenderar jag 1:1. För endast sociala medier flödet: 4:5. Sociala medierflödet och stories: 4:5. Det format man absolut INTE vill ha på sociala medier är 16:9 liggande.

För att illustrera det hela har jag tagit fram en enkel illustration.

De flesta systemkameror har bild proportionerna 4:3. Genom att ta ett steg bakåt kan du täcka in flera bildformat för sociala medier.
De flesta systemkameror har proportionerna 4:3
Proportionerna 16:9 funger mindre bra för sociala medier men är bra för t.ex. YouTube
Bilden ovan är beskuren i proportionerna 16:9 för t.ex. YouTube eller föreslagna videoklipp på Facebook.
Lätt stående bilder i proportionerna 4:5 funkar bäst på i Facebooks och Instagrams flöden
4:5, lätt stående, de rekommenderade proportionerna för Instagram- och Facebookflödet.
Kvadratiska bilder eller proportionerna 1:1 fungerar utmärkt på både Instagram och Facebook
Proportionerna 1:1, kvadratisk som alternativ för Instagram. och Facebookflödet samt för karusellinlägg och annonser på samma plattformar. Om du använder 1:1 på stories vid annonsering via Facebook Business Manager har du möjligheten att lägga in text i storien och justera färgen på bakgrunden.
För Instagram och Facebook stories är det bildproportionerna 16:9 som gäller. Stories är det snabbast växande formatet på sociala medier
9-16 är de proportioner som gäller för stories på Instagram, Facebook och Snapchat. Det fungerar även att ladda upp dessa format i flödet på Facebook och Instagram men kommer då beskäras i över- och underkant till formatet 4:5, se därför till att inget väsentligt klipps bort om du använder dessa proportioner för flödet. 
Bredbild eller wide fungerar inte så bra på sociala medier men är bra till t.ex. hemsidan eller som toppbild på t.ex. Facebook eller YouTube
Ofta vill man även ha en matchande bild på kampanjens landningssida på hemsidan, genom att göra på detta vis har man även en möjlighet att beskära extra breda format eller om det är film för bioreklam.

En annan fördel om man jobbar på detta vis är att man även får bra material för traditionella printmedier. Bra om man t.ex. behöver material för både stående och liggande halvsida


Hoppas detta kan vara till hjälp för dig. Det är en utmaning att fota och filma för sociala medier och i flera format i en och samma tagning men handlar mest om förberedelser nya tankesätt. Efterhand kommer det kännas naturligt.


Läs gärna Vinnande creatives för sociala medier eller Video för sociala medier för fler tips om hur du skapar material för sociala medier.

Denna artikel finns även på min Linkedinprofil »

Dela artikeln:

Relaterade artiklar

Sluta jaga gilla

På sociala medier i allmänhet och på Facebook i synnerhet är det enligt min mening alldeles för mycket fokus på

Läs mer
Färglära

Välj rätt färg

Färger säger mer än man tror. Vårt undermedvetna påverkar vårt beteende och våra beslut i stor utsträckning. Samtidigt påverkas vårt

Läs mer

Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du användning av cookies enligt integritetspolicyn.   Läs mer