Så fungerar Google sök

Dela artikeln:

Så fungerar Google sök

Det är lätt att tro att man söker på Internet när man gör en Googlesökning. Faktum är att så inte är fallet. Sökningen sker i Googles arkiv. Här förklarar jag på ett enkelt sätt hur grunderna i Google sökning fungerar. 

Indexering

Google indexerar dagligen miljontals hemsidor över hela världen. När du sedan gör en sökning kommer Google att presentera innehållet från sitt index på sökresultatsidan (SERP = Search Engine Result Page).

För att du snabbt och enkelt ska hitta det du söker försöker Google sök alltid presentera de bästa resultaten först. Det gör de genom att jämföra hundratals faktorer där de presenterar det resultat som har flest gemensamma nämnare med ditt sökord eller fras. De väger även in beteendet från de 7 miljarder sökningar som sker varje dag för att försöka förutspå vad du helst vill hitta.

Tänk också på att olika sidor indexeras olika ofta. Om en hemsida som har mycket trafik, relevant inlänkning och som dessutom uppdateras ofta kommer den sannolikt att indexeras oftare. Om innehållet däremot är statiskt kommer sidan sannolikt indexeras mer sällan. 

Det som visas i Googles sökresultat är m.a.o. en spegling av innehållet sista gången den indexerades. Generellt kan man säga att en sida indexeras allt från varannan dag till några veckor mellan gångerna.

Personliga resultat i Google sök

Det är också viktigt att förstå att resultatet för varje Google sökning är helt och hållet anpassat efter dig som söker. Här spelar flera faktorer in som t.ex. vart du befinner dig rent geografiskt, vart du brukar befinna dig geografiskt och vad du visat intresse för tidigare. Även faktorer som tid på dygnet eller om du söker från mobil eller stationär dator spelar roll.

Faktorer som avgör placeringar på Google sök

Det är hundratals faktorer som vägs samman varje gång någon gör en Googlesökning. Nedan presenterar jag några viktiga och vanliga faktorer. Kom ihåg att dessa bara är en bråkdel av allt som vägs in. 

• Förekommer ordet eller frasen i sidtiteln
• Förekommer ordet i URL:en
• Hur många gånger förekommer ordet
• Finns synonymer till ordet
• Finns ordet på en sida med hög, eller låg kvalitet
• Är sidan spam:ig?
• Vad innehåller andra sidor på webbplatsen
• Geografisk position
• Tidigare trafik
• Hemsidans s.k. page rank?

Page rank

Page Rank uppfanns av Googles grundare Larry Page och Sergei Brin. Det är grunden för Google sök och det som avgör hur viktig sidan är genom att bl.a. se hur många som länkar till den. Här värdesätter man på samma sätt sidorna som länkar in för att avgöra värdet på inlänkningarna. Dessa och flera hundra andra faktorer slås samman för att ge en sida dess page rank.

En annan faktor är hur många andra ämnen som tas upp på sidan eller webbplatsen. En sida som t.ex. endast handlar om paraplyer får sannolikt högre page rank på sökordet paraply än en sida som har både paraplyer, regnrockar, gummistövlar och en massa andra saker. Visserligen kan det som i exemplet ovan även stärka page rank:en eftersom de produkterna är relaterade till paraplyer. Om det däremot finns produkter som byxor, kjolar, slipsar och kavajer på sidan så sjunker relevansen för paraplyer drastiskt.

Slutligen kommer sidor med högst page rank i förhållande till din sökfras presenteras längst upp i sökresultaten.

Google sök strävar alltid efter att visa användbara och objektiva sökresultat. De tar heller aldrig betalt för att lägga till en sida i sitt sökindex. Du kan heller inte köpa en plats i Googles organiska sökresultat. Vill du förbättra din position behöver du helt enkelt höja sidans page rank och relevans till aktuellt sökord/fras. Hur du gör det tipsar jag om i artikeln “Sökmotoroptimering i grunden”.

Sökresultatet i Google sök

I Googles sökresultat ser du sidans rubrik men även metabeskrivningen, d.v.s. ett utdrag av texten från sidan som kan hjälpa dig att avgöra om sidan innehåller den information du söker. Du ser även Webbplatsens titel och sökvägen till sidan. Ett sökresultat kan även innehålla länkar till andra sidor på samma webbplats om Google anser att de är relevanta för din sökning.

Lite längre ner på sidan kan du även se relaterade sökningar, det är tips från Google på vanligt förekommande sökningar från andra användare.

Annonser

På sökresultatsidan visas även annonser markerade som sponsrad. Även de påverkas av bl.a. en hemsidas page rank och hundratals andra faktorer. Här kan man självklart köpa sig bättre positioner men Google sök strävar alltid efter att ge användaren sökresultat som hen kan ha nytta av och uppskattar. Det är därför viktigt att förstå att bra placeringar i de organiska sökresultaten oftast också ger bättre placeringar för de betalda sökresultaten. Du kan läsa mer om det i min artikel Så fungerar google Ads

Sökmotoroptimera

Om du har en hemsida och vill ha bättre positioner på Google sök och för den delen även på andra sökmotorer behöver du sökmotoroptimera. Du kan läsa mer om grunderna i sökmotoroptimering i artikeln: Sökmotoroptimering i grunden.

Dela artikeln:

Relaterade artiklar

Kampanjtaggar

Mark Zuckerberg, Facebooks grundare och VD har gått ut med att det nu blir svårare för företag och medier att

Läs mer

Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du användning av cookies enligt integritetspolicyn.   Läs mer