Tävlingar på Facebook

Dela artikeln:

Tävlingar på Facebook

Tävlingar på Facebook och sociala medier är mycket populärt och ett bra sätt att få dynamisk spridning – men det finns några fallgropar som du bör se upp för!

Facebooks krav vid tävlingar

Facebook har tydliga regler för vad som gäller vid tävlingar på deras plattform. Deras första krav är att tävlingen hanteras på ett lagenligt sätt. Tävlingen måste också innehålla en bekräftelse på att den inte på något sätt är sponsras, stöds, administreras eller är knuten till Facebook. Inte heller personliga tidslinjer eller vänanknytningar får användas för administration av kampanjer, du får m.a.o. inte kräva att någon ska “tagga en vän” ”Gilla ens sida” eller “dela på sin tidslinje” för att få delta i tävlingen.

Vill du verkligen har fler Gilla?

Man måste även ställa sig frågan om man vill ha fler följare och i så fall varför. Facebook tittar väldigt mycket på Interaktionsfrekvens (engagemangsgrad). Om du har en stor följarskara som inte engagerar sig i dina inlägg får du en låg interaktionsfrekvens, om du däremot har en mindre följarskara med engagerade följare som löpande gillar, delar, kommenterar och på andra sätt interagerar med dina inlägg kommer Facebook anse att det ni för är något som uppskattas. De kommer då försöka finna fler människor som i största möjliga grad påminner om de som redan följer Er för att presentera Ert innehåll även för dom. Facebook vill nämligen skapa bra användarupplevelser. Ni har då en chans att få en god räckvidd.

Om Ni däremot lockar in nya Gillare via t.ex. tävlingar så får Ni en stor skara som egentligen inte är intresserade av vad ni publicerar, de vill bara ha något som är gratis. De kommer då inte att interagera med Ert innehåll och Er Interaktionsfrekvens sjunker och Ni når färre människor. Syftet har därmed motverkat sig självt.

Så hur gör man?

Vi tycker fortfarande att tävlingar är ett bra sätt för att bygga varumärke och nå dynamisk räckvidd. Ett förslag är att man i sitt inlägg hänvisar till tävlingsregler och information på sin hemsida eller blogg – där man tydligt presenterar tävlingsreglerna. Det vill säga vilken juryn är, mellan vilka datum tävlingen pågår, vad som krävs för att vinna och när och hur vinnaren av tävlingen presenteras. Genom att göra på detta vis har Ni även drivit trafik till Er hemsida och visar att Ni är en seriös aktör.

Mer information

Facebooks regler för kampanjer och tävlingar: https://www.facebook.com/page_guidelines.php#promotionsguidelines

Lotteriinspektionen hade tidigare regler mot lotterier på sociala medier men har sedan 1 januari 2019 lättat något på dessa men det kan ändå vara värt att ha koll på skillnaden mellan en tävling och ett lotteri. Läs mer om skillnaden mellan lotteri och tävling i denna publikation utgiven av Lotteriinspektionen, här finns även mer information om hur en tävling bör administreras: https://www.lotteriinspektionen.se/globalassets/dokument/informationsdokument/kommunala-lotterihandlaggare/skillnaden-mellan-lotteri-och-tavling.pdf

Dela artikeln:

Relaterade artiklar

5 tips för displaykampanjer

Bannerannonsering, räckvidd, programmatisk – allt ryms inom display. Det är en gren inom digital marknadsföring som ständigt utvecklas, blir alltmer träffsäker

Läs mer

Kampanjtaggar

Mark Zuckerberg, Facebooks grundare och VD har gått ut med att det nu blir svårare för företag och medier att

Läs mer

Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du användning av cookies enligt integritetspolicyn.   Läs mer